מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1046

תקציר העבודה

שאלה 1

א. על פי דעתי , המחברת מקורבת לזרם הפוסט מודרני ,
ב. הזרם הפוסט מודרני – השיח מאפיין את המציאות. אנו כחברה מובנים להתנהגות מסוימת על פי השיח שקיים בחברה. ואילו זה מבטא הנחות פוליטיות אידיאולגיות, ערכיות פוליטיות שדרכן אנו חושבים את מה שאנחנו חושבים. החשיבה בנויה מראש. השיח מובנה ויש שורה ארוכה של הנחות יסוד שמעצבות אותו. פוסטמודרניזם הינו מונח שמציין מערך רעיונות או הגות שמתאפיינת בתגובה ואף דחייה, של תקופה המודרנית וערכיה.
אין דבר פרשני שאנו יכולים להגיד, מכיוון שהכל מתקבל . החוקרים משותפים בזה שלכולם יש ביקורת ואפילו דחייה של הרעיונות והערכים שמודרנה מייצגת. עיקרי הביקורת של התיאוריה הפוסטמודרנית אל מול החשיבה המודרנית היא על מערך הנחות כמעט אקסיומטיות של המודרניזציה, כפי שמקובל לתפוס אותה. הזרם הפוסט מודרני מבקש לערער על הנחות היסוד המודרניסטיות בדבר הבסיס האוניברסלי, הרציונלי וא-היסטורי של החברה האנושית. חשיבה הפוסטמודנית נוטה לתפיסה רלטיוויסטית (יחסיות, אין אמת אחת – הכל יחסי והכל סובייקטיבי. המציאות של אחד שונה משל האחר) של המציאות האנושית).

ייחודו של זרם זה מזרמים פרשניים אחרים זה שנובע מעוינותו לסובייקט ולהיגיון , כלומר , מחוץ להקשר החברתי אין לסובייקט בסיס משלו או חוויות , דרכי חשיבה , אמונות ופעולות בעלות משמעות. בעיני פוקו , הסובייקט הוא תוצר נסיבתי של שיח מסוים .
בכתביו המאוחרים יותר דחה פוקו את הפרקטיקות החברתיות . המדינה המודרנית, למשל , קמה באמצעות אימוץ טכניקות שונות – כגון עוצמת ההנהגה הרוחנית של הכנסייה, אשר בבירור אינן חלק בלתי נפרד מהמדינה , מה המתקשר למאמר על בית התפילה בתל אביב .