ממ״ן 15 - מבוא לחשיבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1491

תקציר העבודה

חלק א׳
שאלה 1

א) תומס הובס טוען כי על האזרחים לגלות יחס של כניעה מוחלטת לשלטון והוא מתנגד לחלוקת הכוח השלטוני בין קבוצות ומוסדות שונים , כיוון שהנחת היסוד שלו היא שהמדינה מתפתחת לפי מודל שבו יש שלושה שלבים : 1 ) מצב טבעי – שבו האדם הוא בעל חירות אינסופית , האדם מונע רק מתוך אינטרס עצמי . כשאין חוקים מה מותר ומה אסור – אין מוסר , אין צדק ואין בעלות , בני האדם חופשיים לעשות מה שברצונם ואז יש חשש שיהפכו לאויבים . כששני אנשים ירצו את אותו הדבר ייווצרו קונפליקטים, תחרויות על כבוד , על נכסים ותהיה מלחמה של כולם בכולם . 2) שלב המעבר למצב מדיני – מעבר הכרחי לדעתו של הובס , כדי להבטיח חיים בטוחים וטובים לאדם הוא צריך להבין שעליו לוותר על חלק מזכויותיו הטבעיות וחירותו הטבעית . 3 ) מצב מדיני – המדינה נתפסת כישות פוליטית שהיא תוצר של בני האדם ולמענם היא מוקמת מתוקף תבונתם ורצונם של האנשים . המדינה היא ישות משפטית , ריבון שמרכז בידיו את כל הסמכות המוחלטת לניהול הקהילה .
לכן , לדעתו של הובס חשוב שיהיה מעבר למצב מדיני שבו המדינה היא ריבונות שבידיה הסמכות לניהול המדינה .
כשבני האדם מוסרים את חירותם מרצונם החופשי למדינה . בכדי שהשלטון יגן על הביטחון של האזרחים . על פי דעתו של הובס כל שלטון מבטיח מצב מסוים של בטחון בהשוואה לאנרכיה (מלחמות בלתי פוסקות) , הובס מעדיף מונרכיה שבה הריבון הוא שליט יחיד ולכן לדעתו הכוח השלטוני טוב יותר משלטון קבוצות ומוסדות שונים .
הובס טוען שנטייתם של בני האדם היא לא לוותר על חירותם הבלתי מוגבלת ולא תמיד חשוב להם לכבד את זכויות הזולת באופן טבעי ולכן כדי לצאת ממצב זה ולהוביל את בני האדם לתובנה שיש אפשרות שאם יוותרו על חלק מזכויותיהן הטבעיות הם אומנם מוותרים גם על חלק מחירותם אך הם משיגים ביטחון .

ב) אלכסיס טוקוויל מאמין שיש להתייחס לדמוקרטיה כאל התנהלות מוצדקת בגלל שאיפתה לרווחת רוב בני האדם למרות שלעיתים היא גם מלווה בסכנות .
על פי דעתו , חברה דמוקרטית היא חברה המורכבת מפרטים שמהווים את כלל החברה , שווים מבחינה חברתית , כלכלית , שוויון בפני החוק , שווין בזכויות פוליטיות , נגישות לכולם להשכלה וחינוך . תרבות משותפת לכל.
לדעתו , בדמוקרטיה ישנה נטייה לאחידות במנהגים, בתרבות פנאי ובלבוש זהה.
השוויון לדעתו הוא בלתי נמנע . אך בתוך השוויון קיימות שתי סכנות עיקרון – האחת : עריצות – כלומר פגיעה בחירות הפרט , והשנייה – אחידות , כלומר ביטול הייחודיות של הפרט . בכך , תפיסתו של