ניצול מרחבי הרשת והטכנולוגיה על ידי ארגוני טרור להשגת מטרותיהם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 9622
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא
"אלפי כלבי שאול המכונים טרוריסטים, ששולחו בעם", משפט זה נאמר על ידי אדמונד ברק על היעקובינים במהלך המהפכה הצרפתית, כך המונחים "טרור" ובהתאמה "טרוריסט" הופיעו לראשונה בהיסטוריה. מקור המילה "טרור" מתייחס לפחד (terrere – לעורר חיל ורעדה).
מטרת ארגוני הטרור הייתה ונשארה אותו הדבר, שהעולם יכיר בהם כאיום ממשי שיש לחשוש ממנו נוסף כמובן על החלום הלא ריאלי שלהם למחיקת מדינת ישראל ושאר אויביהם והקמת מדינה אסלאמית תחת שלטונם, נראה כי עם הקדמה הטכנולוגית בעולם הסייבר שתפסה תאוצה המטרה נהפכה לקלה להשגה יותר מתמיד, ואף להשגת מטרות ויעדים חדשים שלא היו עולים בדעתנו עד לזמנים אלה. אנו עדים לפעולות טרור מסוג חדש.
בעקבות אותה קדמה קיים קשר בין העולם המקוון לעולם הלא מקוון כלומר בין עולם רשת האינטרנט לעולם שבחוץ, דברים אלה יכולים להוות פוטנציאל להקל על ארגוני הטרור ליצור השפעה וקשר בשלט רחוק ביניהם לבין המאמינים שלהם ולקדם פעולות טרור במינימום מאמץ הכולל גיוס פעילים לביצוע פעולות טרור בנקודות רגישות בעולם כפי שציינתי ותעמולה להפעלת לחץ על הזירה הבינלאומית. מדובר בטרור מסוג חדש שיכול להשפיע על מאזן הכוחות בזירה.
בעקבות דברים אלה עולה השאלה שעליה אנסה לענות במחקרי, כיצד ארגוני טרור מנצלים את מרחבי הרשת והסייבר להשגת מטרותיהם? הטענה שלי היא כי ארגוני הטרור ודאע"ש שאותו אקח כמקרה בוחן בעבודתי אכן מנצלים את מרחבי הרשת והסייבר ואף משתמשים בזה ככלי נוסף להפצת מטרותיה, ביניהם ניתן לכלול גיוס, לוחמה פסיכולוגית ועוד שעליהם אפרט בהמשך. כדי לבדוק את התאוריה שהצגתי ולענות על השאלה אתמקד בהשפעות האינטרנט והנשק הקיברנטי על העידן בו אנו נמצאים, יכולות השחקנים במרחב הרשתי והשינוי שנוצר בעקבות האינטרנט ומהפכת הרשתות החברתיות (כהן, 2015). בנוסף אציג כיצד הם מנצלים את הרשתות השונות לקידום הפעילות שלהם, ממערכות תעמולה דרך קידום פרסומות וסרטונים ועד גיוס פעילים אשר מבצעים פעולות טרור בשמם, בהשפעתם והשראתם, כמו כן אציג את הלוחמה הפסיכולוגית שמנהלים ארגוני הטרור כנגד אויביהם תוך עידוד ולחץ מסיבי שקיים בעצם הנוכחות שלהם במרחב הרשתי. (כהן, סיבוני, & קורן, 2015).
שדה המחקר שבחרתי דרכו להציג את שאלת המחקר לפי דעתי יראה בצורה המקיפה ביותר כיצד הקדמה הטכנולוגית יכולה להפוך מכלי ומשאב שנועד לקדם את החברה שלנו וליצור דברים חיובים לכלי שיכול להיות מנוצל לרעה לקידום אינטרסים שמשפיעים על מאזן הכוחות ויכול לתת כוח ועוצמה לשחקן לא מדיני שמטרתו לפגוע ולהשליט פחד על האויבים שלו תוך הפעלת לוחמה פסיכולוגית לגיוס פעילים בשלט רחוק שיבצעו פעולות בשמם ובהשראתם.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק תיאורטי
טרור וארגוני הטרור – מאיפה זה התחיל ומה הם רוצים?
ניו מדיה – ההשפעות על החברה
הקשר בין ארגוני הטרור לניו מדיה – איך המדיה נכנסת לתמונה?
פרק ניתוח המקרה
דאע"ש – רקע הארגון, מאיפה הכול התחיל?
המעבר מהולד-מדיה לניו-מדיה
האסטרטגיה של דאע"ש
סייבר ג'יהאד
המטרות ודרכי הפעולה במרחב הסייבר
• גיוס כוח אדם והסברה
• לוחמה פסיכולוגית ודרכי תעמולה
• תקיפת אויביהם ברשת
• יצירת תדמית
• הפצת הבשורה של המדינה האיסלאמית
סימן החותם של דאע"ש ברשת
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה