סיבות לפרוץ מבצע קדש

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 7514
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודת הסימנריון בנושא מבצע קדש, כוללת הפניות תוכן עניינים מלא כולל ביבליוגרפיה מלאה ופרקים מלאים כוללת נספחים וסיכום מאמר
ב-29 באוקטובר 1956 יצאה ישראל למלחמה בגבול הדרומי שלה נגד מצרים. הלחימה הסתיימה לאחר שבעה ימי לחימה, ללחימה נגד מצרים הצטרפו בנות בריתה של ישראל, בריטניה וצרפת. בתום הלחימה החזיק צה"ל בכל שטח חצי האי סיני, כולל רצועת עזה ומיצרי ים סוף.
בישראל למבצע זה קראו בשמות שונים, 'מלחמת סיני', 'מבצע קדש' או 'מלחמת סואץ', הצרפתים והבריטים למבצע זה נתנו את השם 'מבצע מוסקטור'.
אחת הסיבות לפרוץ הלחימה הייתה החלטת מצרים ב-יולי 1956 לספח את תעלת סואץ לעצמה, עקב החלטה זו החליטה ישראל לצאת להתקפה, וחיפשה גיבוי מהמעצמות שפעלו במזרח התיכון באותה התקופה: צרפת ובריטניה.
מטרת עבודה להציג ולדון על הגורמים שהובילו לברית בין צרפת, בריטניה וישראל , וההחלטה המשותפת לצאת ביחד למלחמה יזומה באוקטובר 1956 כנגד מצרים.
בעבודה זו נדון בנושאים שהביאו את מדינת ישראל למצב שגרם לה לתחושה שהיא חייבת לצאת למלחמה. בנוסף נדון על הגורמים שהביאו את בריטניה וצרפת להצטרף לישראל בלחימה נגד נאצר, ואיך ארצות הברית ניסתה למנוע את הלחימה במזרח התיכון. הדיון בנושא זה מעורר מספר שאלות. האם בגלל עלייתו של נאצר ותמיכתו באקטיביזם בטחוני נפעל נגד מצרים?. האם עסקת הנשק שנחתמה בין מצרים לצ'כוסלובקיה, שבאותה תקופה הייתה נציגה של ברית המועצות, הביאה לפרוץ המלחמה?. האם מדינת ישראל יצאה ללחימה בגלל משבר סואץ, ושאלת השייט באזור?. או האם זה היה בגלל פעולות הפדאיון הרבות שגרמו לחוסר שקט ביטחוני לתושבי מדינת ישראל הביאו לפרוץ הלחימה?.

פרק 1- מבוא- 1
רקע היסטורי- 2
מושגים- 4
פרק 2- לקראת מבצע סיני 6
2.1 משבר תעלת סואץ- 6
2.2 עסקת הנשק הצ'כית מצרית- 7
2.3 בעיית המסתננים- 8
2.4 תכנון המבצע- 10
פרק 3- המצב הפוליטי 12
3.1- הסכם עם בריטניה וצרפת- 12
3.1.1- מבצע מוסקטר- 13
3.2- יחסי ארצות הברית ובריטניה כלפי משבר התעלה- 13
3.3 – הזירה הפוליטית במדינת ישראל- 15
פרק 4-הסיבות, היעדים ומטרות הלחימה במבצע סיני 17
פרק 5-תוצאות הלחימה 19
פרק 6- סיכום 21
ביבליוגרפיה- 22
נספחים- 23