סיקור פרשת אופק בוכריס באתרי החדשות המקוונים

תקציר העבודה

סמינריון זה הינו סמינריון מחקרי. קניית הסמינריון כוללת את המחקר עצמו, ניתוח המחקר ותוצאותיו.

עבודה זו תעסוק בסיקור פרשת אופק בוכריס באתרי החדשות המקוונים. אופק בוכריס היה תת אלוף בצה"ל, עטור שבחים ומונה לתפקידים מגוונים בעלי חשיבות, כאשר האחרון ביניהם הוא מפקד המכללה הבין זרועית לפיקוד ולמטה.
חיילת, ששירתה תחת פיקודו של בוכריס בתקופת שירותו כמפקד חטיבת גולני, הגישה בפברואר 2016 תלונה שהובילה לפתיחת חקירת מצ"ח נגדו בחשד לאונס ובעקבות כך הוא הושעה מצה"ל. באותו תקופה בדיוק בוכריס היה צריך לקבל תפקיד חדש ולהתמנות לראש חטיבת המבצעים באמ"ץ, מינוי שלא יצא אל הפועל בעקבות התלונה. בהמשך החקירה מתלוננת נוספת העידה נגד בוכריס. בסופו של דבר, הוגש נגדו כתב אישום בעבירות אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה והתנהגות שאינה הולמת. לאחר הגשת כתב האישום פרש בוכריס מצה"ל, והודיע כי ינהל את המערכה על חפותו כאזרח. ב 1 בדצמבר 2016 חתם בוכריס על הסדר טיעון, שבמסגרתו מחקה הפרקליטות מכתב האישות את סעיף האונס ובוכריס הודה בהתנהגות שאינה הולמת ובבעילה אסורה בהסכמה. הוא הורשע ונידון לתשעה חודשי מאסר על תנאי ולהורדה בדרגה אחת, לדרגת אלוף משנה. הסדר הטיעון ספג ביקורת ציבורית רבה בתקשורת ובמדיה החברתית, והפך לנושא טעון בזירה הציבורית, גם בשל אופיו ותפקידו של בוכריס וגם בשל החתימה על הסדר הטיעון.

הפרק הראשון של עבודה זו יעסוק בסקירה תיאורטית. הסקירה התיאורטית תכלול את הנושא של ייצוג הפשיעה באמצעי התקשורת, ייצוג אונס והטרדות מיניות באמצעי התקשורת, פאניקות מוסריות והבנייה של חדשות פשע, סיקור משפטים פליליים, אונס ואלימות מינית בישראל, ולבסוף את הנושא של עיתונות מודפסת ועיתונות מקוונת.

הפרק השני של העבודה יעסוק במתודולוגיה, שיטת המחקר. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את סיקור פרשת אופק בוכריס באתרי האינטרנט המקוונים. שני אתרי החדשות המקוונים שבחרנו לסקר דרכם את הפרשה הם Ynet ו- Walla. בחרנו דווקא באתרים אלה, כי מהרגע של פרסום הפרשה ועד לפרסום חתימתו של בוכריס על הסדר הטיעון, אלו הם היו האתרים המרכזיים אשר דרכם עקבנו, בזמנו, אחר השתלשלות הפרשה והעדכונים לגביה.
שאלת המחקר היא האם קיימים הבדלים בסיקור פרשת אופק בוכריס בין אתר החדשות המקוון "Walla" לאתר החדשות המקוון "YNET", ובמידה וימצאו הבדלים- מהם? לשם ביצוע

מטרת המחקר תבנה טבלה לקידוד הנתונים המופיעים בשני אתרי החדשות המקוונים הללו. לאחר איסוף הנתונים וקידודם לתוך הטבלה, הם ינותחו באמצעות תוכנת ה- SPSS.
השערות המחקר הנוכחי הן:
1. אנו משערים כי יהיו הבדלים בין שני אתרי החדשות בכמות הדיווחים על הפרשה, שכן כל אתר ירצה לפרסם כל פרט מידע, על מנת להיחשב לאתר חדשותי המהיר והמעודכן ביותר.
2. אנו משערות כי הכתבות באתרים אלו יעסקו בעיקר בהאשמות נגד בוכריס ופחות במתלוננות נגדו.
3. אנו משערות כי הסיקור של הקורבנות בשני האתרים יהיה זהיר, ויוטל ספק באמינות המתלוננות, זאת לאור דימויו הציבורי של בוכריס ותפקידיו בצה"ל.
4. לאור השערתנו בהטלת ספק באמינות הקורבנות, אנו משערות כי האתרים לא יסקרו את תגובת המתלוננות או מקורביהן, אלא, יעסקו בעיקר בתגובת בוכריס, מקורביו ותומכיו.
5. אנו משערות כי בעקבות תחילת פרסום הפרשה, שני האתרים יסקרו בהקשרה, בצורה רחבה יותר, את מדיניות צה"ל ביחס לתופעה של הטרדות מיניות, השינוי שעבר צה"ל בשנים האחרונות בנושא, ניצול יחסי מרות ועבירות מין וכיוצא בזה.

הפרק השלישי של העבודה יעסוק בניתוח הממצאים הכמותיים והאיכותניים של המחקר. ולבסוף, פרק הדיון יעסוק בחיבור בין נושאים שעלו בפרק התיאורטי לבין ממצאי הניתוח הכמותי והאיכותני, לצד מסקנות לגבי אישוש או הפרכת השערות המחקר בהתאם לממצאים, ולבסוף המלצות למחקרים נוספים או משלימים בנושא הנבחן.