סמסטר: ב2021 קורס: 10535 זכויות האדם ביחסים הבין-לאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 80
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1173
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

ממן 12
1. הצעת מחקר
במדינות רבות בעולם, זכויותיהם קבוצות מיעוטים מעוגנות בחקיקה במידה זו או אחרת. את הזכויות ניתן למצוא בכתבי הזכויות המתפרסמים במדינות השונות לשימושם של קבוצות מיעוטים. מסמכים אלו מכילים את השירותים העומדים לרשות המיעוטים ומציגים את הסטנדרטים המינימליים שהגורמים הרשמיים מחויבים להם.
בעשרות השנים האחרונות קיימת הגירה של קבוצות אתניות בין מדינות ויבשות וזו בשל התפתחות הגלובליזציה ממחצית המאה ה 20, בין היתר בשל קיומה של אמצעי תחבורה נגישים יותר. עקב תופעת ההגירה נוצר מצב בו במרבית המדינות קיים עיסוק משמעותי בנושא של קליטת מהגרים, וזכויות מיעוטים.
כאשר קבוצת מיעוטים מהגרת אל מדינה חדשה היא מביאה עימה את התרבות מהמדינה הישנה, דת שלעיתים אינה הדת העיקרית במדינה החדשה אליה הגיעה ואף לעיתים קבוצה זו אינה דוברת את השפה המקומית. נוסף על כך, במקרים רבים, הגירה זו נעשית בעקבות משבר או טראומה במדינת המקור, ולכן האוכלוסייה המהגרת אינה בעלת מעמד סוציו אקונומי גבוה, דבר המשפיע על הצרכים של אותה אוכלוסייה. בנוסף, ההגירה הזו לעיתים אינה חוקית, לפחות בקליטה הראשונית של המהגרים, מה שמביא עימו קשיים עם מערכת החוק אך גם הזדקקות רבה להגנה מצידה ומצד הרשויות המקומיות. בעקבות השוני והרקע בין המהגרים החדשים לבין האוכלוסייה הקיימת במדינה החדשה, קבוצת המהגרים מגיעה והופכת לקבוצת מיעוט. מחקרים מראים כי קבוצות מיעוט, אשר לרוב נוצרו ממגמת הגירה, יוצרות מגמות חברתיות שדורשות טיפול והתערבות של מערכות החוק והמדינה, ולעיתים נוצרים חיכוכים בין קבוצת המיעוט לבין האוכלוסייה המקומית.
במחקר זה נתעסק בהגירה של קבוצות מיעוט מוסלמיות אשר היגרו מהמזרח התיכון לגרמניה בעשור האחרון בעקבות מלחמות האזרחים והאביב הערבי. נעסוק ביחסה של גרמניה אל המהגרים המוסלמים ואיך הזכויות אשר המדינה העניקה לקבוצת מיעוט זו