עבודה סמינריונית ניהול אסטרטגי- השפעת השימוש באסטרטגיה ירוקה על ביצועי ארגונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2019
מספר מילים 10900
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תוכן
1. מבוא
2. אסטרטגיה ירוקה
2.1 רקע כללי על אסטרטגיה ירוקה
2.2 מרכיבים של אסטרטגיה ירוקה
2.3 הסיבות המרכזיות לשימוש באסטרטגיה ירוקה
2.4 יתרונות וחסרונות
2.5 אופן מדידת רמת הירוקות של ארגונים
3.ביצועי ארגונים
3.1 גורמים מרכזיים המשפיעים על ביצועי ארגונים
3.2 אופן מדידת ביצועי ארגונים
4. דיון בשאלת המחקר
5. סיכום ומסקנות
5.1 מסקנות עיקריות מהעבודה
5.2 המלצות למנהלים
5.3 טבלת חמשת מאמרי הליבה של העבודה
6. רשימת מקורות

1. מבוא
ההשפעה השלילית על הסביבה, תוצאה של פעילות תעשייתית הולכת וגדלה מאז המהפכה התעשייתית, היא בעיה עולמית הולכת וגוברת. הגידול באוכלוסייה העולמית גם הוא נוטל מחיר כבד מן הטבע ומקשה עליו לספק את האמצעים הנדרשים לצורכי האדם.
התקופה הנוכחית בפרט מאופיינת בבזבוז הרסני של משאבי טבע, התפתחות כלכלית לא יציבה ושינויי אקלים. העלייה במודעות לאיכות הסביבה הולכת ומתגברת נוכח ההשפעה השלילית של פעילות תעשייתית על הסביבה בכלל ועל האדם בפרט. אוכלוסיית העולם מבינה כי ישנו לחץ הולך וגובר מצידה על הסביבה, המסכן את משאבי הטבע, האקלים ומערכות תומכות חיים נוספות. מצב זה יוצר שינויים בהתנהגות הצרכנים ובהעדפותיהם- שינויים הדורשים תגובה מצד הארגונים העסקיים. כמו כן, ארגונים מתמודדים עם לחץ הולך וגובר מצד בעלי העניין שלהם לצמצום השפעתם השלילית על הסביבה. ארגונים עסקיים לא יכולים להעלים עין משינויים אלה בכוחות החברתיים, הפוליטיים והמשפטיים בסביבה החיצונית שלהם, והם מחייבים תגובה מצדם.
תכנון, פיתוח ושימוש באסטרטגיה ירוקה מוצעים זה עשרות שנים על מנת להתמודד עם שינויים אלו, ולא רק עימם; הבעיות עמן מנסים להתמודד על ידי שימוש באסטרטגיה ירוקה כוללות גם התמודדות עם מחסור במים, בצורות, מגיפות, זכויות אדם, עוני והמחסור העולמי במזון. השינויים הנדרשים ממנהלים המשתמשים באסטרטגיה ירוקה הם לא רק סביבתיים, כי אם גם חברתיים וכלכליים. ההנחה היא כי יש לשלב שינויים אלה בהרמוניה על מנת להגיע לפיתוח בר קיימא, שהגדרתו היא "סיפוק הצרכים בהווה, ללא התפשרות על יכולת הדורות הבאים לספק את צורכיהם בעתיד".
מנקודת מבט מוסרית או נורמטיבית ההצדקה לפיתוח בר קיימא היא אבסולוטית, וכמעט ללא עוררין. עם זאת, הדיון בדבר היתרונות הכלכליים של פיתוח בר קיימא עדיין חשוב, שכן אם הוא משתלם כלכלית השימוש בו יהיה מהיר ונרחב יותר. מנהלי ארגונים לא בהכרח יורו על שימוש באסטרטגיה ירוקה מהסיבה הנורמטיבית, אלא מסיבה כלכלית- שיפור ביצועי החברה ושגשוג לאורך זמן.
שאלת המחקר: מהי השפעת השימוש באסטרטגיה ירוקה על ביצועי ארגונים?
השערת המחקר: קיים קשר חיובי בין רמת השימוש באסטרטגיה ירוקה לביצועי ארגונים.