פוסט טראומה של נפגעי אונס

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 18765
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא 1

1. הגדרות 3
א) הגדרה לפוסט טראומה
ב) הגדרה לאונס

2. פוסט טראומה אצל נפגעות אונס 9

3. פוסט טראומה אצל נפגעי גילוי עריות 19

4. דרכי טיפול 24

סיכום 28
א) טל
ב) יסמין

רשימת מקורות 34
נספחים 38

פוסט טראומה של נפגעי אונס

מבוא

עבודה זו, תעסוק בתופעת הפוסט טראומה של נפגעי אונס. היא תנסה להסביר ,מה עובר על קורבנות האונס ,בשלבי ההתמודדות עם הטראומה. ההתמודדות עם חווית האונס, הינה התמודדות אינדיווידואלית וטראומטית, שאין לתארה במילים.
הפרק הראשון ,יעסוק בהצגת ההגדרות השונות. טראומה ,היא מילה שמקורה ביוונית, ופירושה "פצע". הפצע ,קיים בנפשו של האדם ,ומונע ממנו תפקוד תקין בחברה. לפי ה DSM, כאשר אדם נחשף למאורע טראומטי בו חווה, היה עד, או התעמת עם איום של מוות, או פציעה משמעותית ,או איום על השלמות הפיזית שלו, או של אחרים, אותו אדם חווה פחד עמוק, חוסר אונים או אימה. הפרעה פוסט טראומטית, מתארת את המרחש בנפשו של אדם ,לאחר הטראומה. פוסט טראומה, הינה הפרעה פסיכיאטרית, מתחום הפרעות החרדה. שכיחות ההפרעה, גבוהה יותר בקרב נשים. על פי הגישה הפסיכולוגית חברתית, התגובה למצבי הלחץ ,היא תגובה של התפוררות הרקמה החברתית, נוסף על כך ,יש את התגובה הנפשית ,שניכרת בחרדה ובדיכאון ,הפוגעים בכושר קיומו של "האני", וגורמים להפרעות בקליטת גירויים (שבתאי, 1991).
ה DSM-4, מגדיר סימפטומים מסוימים, הבאים כתוצאה מחשיפה לאירוע, טראומטי קיצוני ,כגון פציעה רצינית, עינויים, אונס,כתסמונת פוסט טראומטית. הסימפטומים הללו ,דומים ולעיתים אף זהים ,לתגובות של נאנסות (אתר מס' 14).
אונס לפי חוק העונשין, נחשב לעבירת מין. חוק העונשין, מגדיר אנס ,כמי שבועל אישה בתנאים הבאים:
(א) שלא בהסכמתה, עקב שימוש בכוח, גרימת סבל גופני, הפעלת אמצעי לחץ אחרים ,או איום באחד מאלה, שהושגה במרמה לגבי מהות העושה או מהות המעשה.
(ב) בהסכמת האישה, אך הסכמה זו ,הושגה במרמה לגבי מהות העושה ,או מהות המעשה.
(ג) כשהאישה היא קטינה. כלומר ,טרם מלאו לה ארבע עשרה שנים, אפילו אם מעשה הבעילה, היה בהסכמתה.
(ד) תוך ניצול מצב ,של חוסר הכרה ,בו שרויה האישה,או מצב אחר ,המונע ממנה התנגדות, או היותה חולת נפש ,או לקויה בשכלה (אתר מס' 15).
אונס, הוא אחד הפשעים ,היותר קשים וטראומטיים ,אליו חשופות נשים ,רק מתוקף היותן נקבות. המחשבה על המושג אונס, היא כל-כך מפחידה ,שרוב האנשים נרתעים ממנה. רתיעה זו, גוררת בעקבותיה, חוסר מודעות למעשה ולהשלכותיו (Koss, 1993).
בספרות, ישנה הסכמה ,לגבי טראומתיות מקרה האונס ,והשלכותיו הקשות . הסכמה זו, מצדיקה תגובות שונות, בעלות מאפיינים מיוחדים (Koss, 1993). לכן בפרק השני, ננסה לפזר