פיזיולוגיה של הצמח עם הערות. ציון- 99

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1020
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

פוטוטרופיזם, גרביטרופיזם, הורמון הבקרה העיקרי בצמח, מבחן ביולוגי, הקולטן לאוקסין הוא קומפלקס חלבוני גדול SCF , היחס בין אוקסין לציטוקינין , קביעת הציר מהקצה האפיקלי-לבזאלי בעובר , פעילות העמילז כפונקציה של גיל הנבט, ג'יברלינים.

 

שאלה 1.

א. פוטוטרופיזם- הוא צמיחה המבוקרת ע"י כיוון האור ומבטיחה שהעלים יקבלו אור שמש בכמות אופטימלית לפוטוסינתזה. גירוי סביבתי בפוטוטרופיזם הוא האור הכחול המגיע מהשמש ונקלט בצמח בעזרת קולטנים. הקולטנים העיקריים בתהליך זה הם פוטוטרופינים. לאחר קליטת האור הכחול, הפוטוטרופין עובר זרחון עצמי. מנגנון התגובה- לאחר מכן הפוטוטרופין המזורחן מזרחן את נשא האוקסין  ABCB19 , מעכב את פעולתו וחוסם מעבר האוקסין לשורש. עקב כך נעצרת התארכות אנכית של נבט ומתחילה העברת האוקסין לצד המוצל של הגבעול בקדקוד הנצר. תהליך ההתפתחות- כתוצאה מכך התאים בצד המוצל מתחילים להתארך והנבט מתכופף לכיוון האר.  

ב. גרביטרופיזם- הוא צמיחה בהתאם לכיוון של שדה הכובד שך כדור הארץ המאפשרת לשורשים לצמוח לתוך הקרקע ולנצרים לצמוח כלפי מעלה. גירוי סביבתי- כוח הכבידה של כדור הארץ. הקולטנים לכוח הכבידה הם סטטוציסטים ( תאים שהתמחו בקליטת גירוי הכבידה ומכילים סטטוליתים). מנגנון התגובה- התגובה הגרוויטרופית מתרחשת ע"י פיזור מחדש של האוקסין. אוקסין מיוצר בנצר ומועבר לשורש. חלבוני PIN ו- ABCB מכוונים את זרימת האוקסין הקוטבית בצמח. כשהשורש אנכי, הסטטוליתים שבכיפה נודדים ומתיישבים בצידם התחתון של התאים. האוקסין מחולק שווה בשווה בכל צידי כיפת השורש. מכיפת השורש אוקסין מועבר בתוך הקליפה אל אזור ההתארכות ושם הוא מווסת את התארכות התאים. בשורש אופקי הסטטוליתים שוקעים לצד התחתון של תאי הכיפה ומעוררים העברה קוטבית של אוקסין אל צד זה של הכיפה. הריכוז הגבוה של האוקסין בצדו התחתון של השורש מעכב את הצמיחה באותו צד ואילו הירידה בריכוז האוקסין בצידו העליון מזרזת את צמיחת הצד העליון. תהליך התפתחות- עקב כך השורש מתכופף כלפי מטה.