ציוני ארה"ב עד קבלת תוכנית החלוקה באו"ם – 29 בנובמבר 1947

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 11758
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודה זו מתמקדת בשאלה: מי היו ציוני ארה"ב, מה ייחודם ומהי תרומתם לתנועה הציונית? ובוחנת את הסיבות והתנאים אשר הביאו בהדרגה להפיכתם של יהודי ארצות הברית לגורם פוליטי וכלכלי חשוב ביותר בעולם היהודי ובעל השפעה הן על הממשל האמריקאי והן על דעת הקהל האמריקאית, דבר שבא לידי ביטוי משמעותי במסגרת הניסיונות המדיניים והבינלאומיים לפתור את בעיית העם היהודי ע"י הקמת בית לאומי.
לשם הבנת השורשים שהביאו לצמיחתה של התנועה הציונית האמריקאית, היה צורך להכיר את אופייה של הקהילה היהודית בארה"ב. לשם כך סקרתי את השפעת שני גלי ההגירה של היהודים לארה"ב – ההגירה מגרמניה ומרכז אירופה וכן ההגירה מארצות מזרח אירופה. סקרתי את אופן קליטתם והתבססותם בארה"ב, אופי הקהילה היהודית והתנועות הדתיות שצמחו בקרב הקהילה היהודית.
במרוצת המאה העשרים הפכו יהודי ארה"ב לקהילה היהודית העשירה בעולם, ובד בבד הפכו לעמוד התווך המרכזי של העולם היהודי מבחינה כלכלית ומבחינה פוליטית.
אעמוד על אופייה של הציונות האמריקאית, שלא דגלה בהגשמה עצמית ובעלייה המונית, אך התמיכה הכספית והפוליטית בארץ ישראל הפכה לבסיס המשותף של הקהילה היהודית בארה"ב מאז ועד עצם היום הזה.

בדקתי את מידת הזדהותם של יהודי ארה"ב עם הרעיון הציוני, מהי תרומתם למאבק על הקמת הבית היהודי בד בבד עם סריקת המאבקים הפוליטיים שהתנהלו בארצות הברית ובאו"ם בשלבים השונים של הקמת המדינה ועד לקבלת תוכנית החלוקה באו"ם ב- 1947. תיארתי את השתלשלות המאורעות הפוליטיים בקשר להקמת המדינה עד להצבעה באו"ם, ואת הצלחתם של יהודי ארה"ב להפוך לקבוצת לחץ פוליטית, שתרמה רבות להצלחות המדיניות של התנועה הציונית בזירה הבינלאומית. הצלחת התנועה לגרום לאמריקאים לעמוד לצידה בעת הצבעות גורליות תרמה רבות להצלחתה המדינית של הציונות,