רעידות האדמה ביהודה השוואה וניתוח

תקציר העבודה

רעידת האדמה ביהודה במאה הראשונה לספירה (הייתה או לא הייתה?) וכיצד רתמה אותה הכנסייה לשירותה?

א. הקדמה
רעידת אדמה היא אחת מן התופעות המסקרנות והמתועדות ביותר בהיסטוריה האנושית. מדובר בתופעת טבע גיאולוגית המתרחשת כתוצאה מלחץ אנרגיה המצטבר לאורך זמן תחת פני כדור הארץ בדרך כלל באזורי המגע שבין הלוחות הטקטוניים. עקב הלחץ המדובר נוצרים גלים סיסמיים שמרעידים את קרום כדור הארץ ואת הקרקע ועלולים לקרוע אותם. לרעידות אדמה פוטנציאל לגרום להרס רב ולאובדן של רכוש ושל חיי רבים, וזאת מאחר והיא מתפרשת על פני אזורים נרחבים בניגוד לאסונות טבע אחרים הנוטים להיות ממוקדים באזורים מצומצמים יותר [התפרצויות געשיות למשל] .
ההשלכות של רעידות האדמה באות לידי ביטוי בתחומים רבים- החל משינויים גיאוגרפיים, אקלימיים, וכלה בתמורות בממד האנושי- עד כדי שינוי תפיסות מחשבתיות, דתיות, שלטוניות וכיו"ב. מאחר ומדובר בתופעה טבעית אשר עלולה להתרחש באזורים גיאוגרפיים מרוחקים זה מזה ניתן למצוא אזכורים של רעידות אדמה בכל רחבי העולם ולצידם פרושים פילוסופיים ודתיים לתופעה. בסין, למשל, נחשבת רעידת אדמה כהבעת כעס של כוח עליון המלווה לרוב בקריאה להחלפה שלטונית בשל "הסרת מנדט השמים" , ובכתבים היוונים מדובר על "זעמם של האלים" . דומה שהחברה האנושית מעולם לא נותרה אדישה לאסון מסוג זה וברצוני לטעון כי יש ביכולתו לשנות תפיסות דתיות ואף להצמיח דתות חדשות אך גם תהליך הפוך עשוי לקרות ובכוחן של דתות לעשות שימוש באסונות טבע על מנת לחזק מעמדן.
אחד מן האזכורים המוקדמים ביותר לתופעת רעידת האדמה מופיע בתנ"ך. בספר עמוס כתוב כי-
"דִּבְרֵי עָמוֹס אֲשֶׁר הָיָה בַנקְדִים מִתְּקוֹעַ אֲשֶׁר חָזָה עַל יִשְׂרָאֵל בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שְׁנָתַיִם לִפְנֵי הָרָעַשׁ" והנביא זכריה אומר: "ונסתם כאשר נסתם מפני הרעש בימי עוזיה מלך יהודה" .
בעבודתי אתמקד ברעידת אדמה אחת המופיעה בכתבים הנוצריים ומכונה "רעידת האדמה של הצליבה" ("The crucifixion earthquake" ) . עפ"י המקורות רעידת האדמה המדוברת התרחשה בשנת 33 AC ביהודה מיד לאחר צליבתו של ישו. רעידת האדמה הפכה לחלק מן האתוס הנוצרי, וברצוני לבחון את מהימנותה ההיסטורית.
במהלך עבודתי אסקור תחילה מספר מקורות ראשוניים העוסקים ברעידת אדמה אשר התרחשה בטווח זמנים זה ביהודה. לאחר מכן אציג מקורות נוספים המתעדים רעידת אדמה שהתרחשה בעת צליבתו של ישו. אנתח כל מקור בפני עצמו ולבסוף אצליבם זה עם זה. לאחר מכן אציג מקורות משניים בני זמננו המנתחים את רעידות האדמה באזור המדובר מנקודת מבט ארכיאולוגית והיסטורית ודרכם אנסח מסקנה סופית. בחלקה האחרון של העבודה אענה על שאלת המחקר תוך הבאת מקור נוסף לחיזוק מסקנתי.