רפרט בקורס הפרעות קשב וריכוז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1406
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

לילדים לעיתים ישנם מופעי התנהגויות מסוימות כגון: חוסר מנוחה, חוסר תשומת לב, אימפולסיביות, פעלתנות יתר, הסחות דעת וחלימה, התנהגויות שלרוב אינן תואמות את הגיל של הילד ובאות לידי ביטוי בשתי סביבות לפחות (בית ובית הספר). התנהגויות אלה עומדות בקנה אחד עם הקריטריונים להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD, Attention Deficit / Hyperactivity Disorder).
מחוננות מוגדרת כיכולת אינטלקטואלית ברמה הגבוהה ביותר, והיא מתבטאת ביכולת לפתור בעיות אינטלקטואליות מורכבות. היכולות האינטלקטואליות נמדדות באמצעות מבחני משכל (כדוגמה, מבחן וקסלר). מחוננים הינם ילדים בעלי מנת משכל הגבוהה מ- 131. ילדים מחוננים מתאפיינים בהישגים מעולים, סקרנות עזה או מוטיבציה פנימית לחקר הסביבה. בשנות האלפיים הוצע המושג "חריגות כפולה" המתאר תלמידים מחוננים שיש להם בנוסף לקות מסוימת כמו למשל, ADHD.
ניתן להניח כי כישרונם המיוחד של ילדים מחוננים עם ADHD מגן עליהם בטווח הארוך מההשלכות של ההפרעה. מצד אחד הם בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה, אך מצד שני הם עלולים להתקשות בלימודים או באינטראקציה עם קבוצת השווים ולכן לרוב הם יאובחנו יותר מחוננים ללא הפרעה, מכיוון שההפרעה מעפילה על המחוננות. (היימן, ברן והדר, 2017).