רצח סדרתי - פרופיל אישיותו של הרוצח הסדרתי

תקציר העבודה

הוא היה חבר בצופים, איש המפלגה הרפובליקנית ובעל קשרים שהגיעו עד למזכיר המדינה לשעבר. הוא היה גם עורך דין מוצלח, ובין היתר הוא ייצג את עצמו באחד ממשפטי הרצח המפורסמים באמריקה: המשפט שלו. אדם שהשתמש בקסם שלו לא רק כדי לכבוש את התקשורת בזמן משפט הרצח, אלא כדי לפתות מעל ל-30 נשים אותן תקף, אנס בברוטאליות ורצח.

תיאודור רוברט "טד" בנדי היה רוצח סדרתי שפעל ברחבי ארצות הברית בין השנים 1974-1978. בנדי חטף, אנס ורצח למעלה מ-30 נשים, כאשר מספר הרציחות לא ידוע עד היום, ואף ייתכן כי הוא גבוה בהרבה ממה שידוע עד כה. מקורביו העידו עליו כאדם נאה, אינטליגנט בצורה יוצאת דופן, מטופח וכריזמטי. בנדי היה מודע לתכונות אלו שבו והשתמש בהן לרכוש את האמון של קורבנותיו ולפתות אותן בדרך קלה ללא התנגדות (נטפליקס, 2019CBS,2017;). סיפורו המרתק של בנדי הביא אותי לשאלה מה גורם לאדם עם עתיד מזהיר וסיכויי הצלחה גבוהים בחיים האישיים, וכן במקום העבודה, להפוך לאיש הנתעב ביותר בעולם? על כן, עבודה זו תעסוק ברצח סדרתי- פרופיל אישיותי של רוצח סדרתי. מטרת העבודה הינה סקירת פרופיל אישיותי של רוצח סדרתי, תוך ניתוח סיפורו המרתק של טד בנדי ופשעיו.

בפרק הראשון של העבודה אדבר על רצח סדרתי ואוכיח כיצד בנדי עונה על ההגדרה של רוצח סדרתי. רצח סדרתי הוא סדרה של שלושה מעשי רצח לפחות הנעשים על ידי אותו רוצח (או אותם רוצחים), לאורך תקופה של חודשים ושנים. מקרי הרצח נפרדים זה מזה ובמספרהקורבנות. כמו כן הם יכולים להתרחש במקום אחד או במספר מקומות שונים. בכל אירוע נרצח קורבן אחד בלבד, והמניע לרצח חוזר על עצמו בכל המקרים, כאשר הוא יכול להיות לשם רווח פסיכולוגי הנובע מפתולוגיה, לשם רווח חומרי, או גם וגם. דרך הפעולה דומה בדרך כלל בכל מקרה של רצח, אך עשויה להשתנות במכוון כדי להקשות על רשויות האכיפה, שכן הרוצח הסדרתי נמנע מלהיתפס והוא ייעצר רק לאחר שביצע מעשי רצח רבים מאוד (אדלשטיין, 2006, עמ' 3; אדלשטיין, 2009, עמ' 84-184). כמו כן בכל הנוגע לרצח ולרוצחים סדרתיים, הספרות עוסקת לא פעם בבעייתיות של הגדרת הרצח הסדרתי והרוצח הסדרתי. שכן, הגדרות אלו אינן מורכבות רק מקריטריונים של זמן ושל מספר הקורבנות (Douglas et al., 2006). על כן בפרק זה אציג את ההבדלים בין רצח סדרתי לרצח רגיל, וכן אציג את שכיחות הרוצחים הסדרתיים בעולם ובישראל בפרט.

כמו כן יש לזכור כי רצח סדרתי איננה תופעה יחידה וחד משמעית. ישנם סוגים שונים של רוצחים סדרתיים, הפועלים ממניעים שונים ומשתמשים בשיטות פעולה שונות ומגוונות. לכן, פרק זה יעסוק גם בטיפולוגיה של רצח סדרתי ורוצחים סדרתיים, זאת לשם הבנת המגוון והשונות של רציחות ורוצחים אלה, וכן בכדי לשפוך אור על המניעים השונים של הרוצחים. כל טיפולוגיה תוצג בהרחבה בהתאמה לבנדי על ידי ניתוח מעשיו, קורבנותיו ומניעיו, במטרה לשפוך אור על פרופיל אישיותו של בנדי.
בסוף הפרק הראשון אעסוק בשאלה המרכזית המעסיקה את החוקרים מהתחומים השונים, והיא – "מדוע?", ואתן שלושה הסברים תיאורטיים לתופעה: הסבר ביולוגי – פיסיולוגי, הסבר סוציולוגי והסבר פסיכולוגי.

הפרק השני של העבודה יעסוק בהפרעת אישיות אנטי סוציאלית, מתוך הנחה כי זהו אחד ההסברים התיאורטיים לרצח סדרתי באופן כללי, ולטד בנדי בפרט. אנשים הסובלים מהפרעת אישיות אנטי חברתית אינם מצליחים להתאים את עצמם לנורמות חברתיות ולהבין מהי התנהגות חוקית. הם עשויים לבצע שוב ושוב מעשים שהם עילה למעצר, בין אם הם נעצרים ובין אם לא, כגון השמדת רכוש, הטרדה של אחרים, גניבה, או רדיפה אחר עיסוקים בלתי חוקיים. כמו כן, אנשים עם הפרעה זו מתעלמים מהרצונות, הזכויות או הרגשות של אחרים, הם חסרי התחשבות ואמפתיה. לעיתים קרובות הם רמאים ומניפולטיביים על מנת להשיג רווח אישי או הנאה, למשל להשיג כסף, מין או כוח (אליצור, טיאנו ונוימן, 2016; American Psychiatric Association, 2013). בתחילת פרק זה אציג את המאפיינים והסימפטומים של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית כפי שמצויין ב- ICD-10, מסמך תקינה של ארגון הבריאות העולמי, וכן כפי שמצויין ב- DSM-5, איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי.

מחקרים אורכיים מצביעים על כך כי קיימים יחסי גומלין מורכבים בין גורמים ביולוגיים לבין גורמים סביבתיים אשר תורמים להתפתחות הפרעת אישיות אנטי סוציאלית (Glenn & Johnson, 2013), על כן גם בפרק זה אציג אטיולוגיות שונות להפרעת אישיות אנטי סוציאלית בהתאמה לפרופיל אישיותו של אדם הלוקה בהפרעה זו. זאת תוך בחינת הקשר בין גנטיקה להפרעה אישיות אנטי סוציאלית, בחינת השפעת הסביבה על מערכות ביולוגיות של האדם וכן בחינת סביבת הילדות המוקדמת.