שיטות התערבות עם הפרט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2020
מספר מילים 2511
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

הלקוח שעליו אני אפרט, שמו משה (שם בדוי) בן 45, נשוי עם 8 ילדים ו- 3 נכדים. סיבת פנייתו למרפאה- חוסר ביטחון עצמי ובעיות בחינוך עם ילדיו, שנובעות לדבריו מהילדות הקשה שעבר, עקב התעללויות קשות של אביו בו (וגם באחיו ובאימו). התעללויות פיזיות מגוונות הכוללות בין היתר מכות, הצלפות, והמשך בהעלבות ופגיעות אישיות, כל זה למשך זמן רב שנפרס על פני שנים ארוכות מקטנות ועד לנישואיו. משה הגיע אליי שבור ומדוכא מאד. בפגישות זה היה הדבר המרכזי בו התמקדנו. זאת הפעם הראשונה שבה פנה לטיפול, לדבריו- עקב אשתו שהמליצה לו על כך. בהערכה שנרשמה ע"י פסיכולוג הומלץ על טיפול תרפויטי ואכן מתחילת השנה משה הגיע אלי מדי שבוע .
2. הבעיה המרכזית שבמוקד ההתערבות הייתה העבר הקשה והטראומה שחווה משה בילדותו. לאורך המפגשים משה סיפר לי סיפורים מצמררים על מה שעבר. להלן כמה דוגמאות שימחישו את הבעיה. אם בתור ילד היה אומר מילה לא יפה, אביו היה מכניס לו כף עם מאכל חריף לפה ואומר לו ללעוס את זה וצוחק תוך כדי. בהזדמנות אחרת משה הגיע מאוחר הביתה ואביו היכה אותו עם כבל חשמלי, מה שגרם לו לסימנים על גופו. כמו כן היו פעמים שאביו היה מכה אותו בעשבים לחים. פעם משה לא עשה שיעורי בית ואביו העיר אותו באמצע הלילה וזרק אותו מחוץ לבית. בנוסף להתעללויות הפיזיות, אביו נהג להתעלל בו מילולית, כמו לומר לו שלא יצא ממנו שום דבר, או שהוא בור ועם הארץ. משה העלה בפניי עוד מקרים רבים וקשים לאורך המפגשים.
הבחירה בהתערבות זו נעשתה מכמה סיבות: גם הלקוח (משה ) אמר שזו הבעיה המרכזית שאותה רוצה לפתור מכיוון שעד עכשיו לא זכה להקשבה אמיתית לסיפור הילדות הטראומתי שעבר, אף לא מהאנשים הקרובים אליו ביותר, כמו אשתו וחברים קרובים שתמיד היו מבטלים ומקטינים את דבריו בכך שהיו מגיבים לו ש"יסתכל על הצד החיובי של חייו". במהלך הזמן ניסיתי (ואני חושב גם הצלחתי) להבין את הקושי שעבר, לרדת לסוף דעתו ולהיות איתו בחוויה שלו. סיבה נוספת לבחירה לאור המלצתה של המדריכה, שאמרה שעיקר העבודה שלנו בשלב זה היא הכלה ואמפטיה שצריכים להיות לב הטיפול, וכן, לדבר על עבר המטופל שבמקרה הזה ברור ומובהק שזה לב הטיפול. בנוסף, מתוך עיון וקריאה בחומר מקצועי בעניין זה, במקרים מעין אלו של התעללות בילדות זה הדבר המרכזי שאותו צריכים לעשות עם הפונה.