שיטות מחקר במדעי החברה:סיכום מצויין לקורס +למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2025
מספר מילים 13245
מספר מקורות 57

תקציר העבודה

שיטות מחקר במד"חה 7 '
יחידה 1 — מושגי יסוד בחקירה המדעית (א)
1) חקירה
בקורס נעמיק במאפייני הגישה המדעית לחקירה של תופעות במדעי החברה. באופן כללי כל חקירה היא
חלק מהשרשרת הבאה: סקרנות —>שאלה —-> חקירה —-> תשובה.
ארבע דרכים כלליות לרכישת ידע (עפ"י פירס):
> שיטת הדבקות – האדם דבק בדעותיו בלי להטיל בהן ספק ובלי לבחון מידע נוסף.
> שיטת הסמכות – בדרך זו מבקשים אחר הידע ע"י הסתמכות על אותם אנשים המוגדרים חברתית
או פוליטית כיצרני ידע (ארכיבישופים, מלכים, מדענים וכ"ו).
> השיטה האינטואיטיבית – בשיטה זו בני אדם דבקים בתשובות לשאלות אם הן נראות מתקבלות
על הדעת או מתאימות לשכל הישר.
> הגישה המדעית – נושא הקורס הנוכחי.
אובייקטיביות – החשיבה המדעית משוחררת משיפוטים ערכיים ומהעדפות סובייקטיביות מצד
החוקר כך שאין תלות בין תהליך המחקר ומסקנותיו לבין זהותו האישית של המדען.
> אמפיריות – מכיוון שהחקירה נועדה לתת תשובות ביחס למציאות, עליה לעסוק במציאות, כלומר –
בנתונים. נתונים אלו הם הכלי העיקרי המשמש לבדיקת טיעונים שונים.
2) מדע, הסבר מדעי וגישה מדעית
מטרות המדע
מטרת המדע (עפ"י בריתווייט) – "לגבש חוקים כלליים המתייחסים להתנהגותם של האובייקטים שבהם
דנים, ולאפשר בכך הן למזג ולגבש את הידע הקיים שמקורו באובייקטים או באירועים ספציפיים, והן לחזות
אירושים שעדיין לא התרחשו".
> חוק כללי /הסבר כללי/ הסבר מדעי – חל על מגוון רחב של מצבים בעולם. לעיתים מכנים חוק
כללי או הסבר מדעי גם תיאוריה.
> התייחסות לעבר – ניצול מידע קיים על אירועים או אובייקטים
+ התייחסות לעתיד – חיזוי אירועים שטרם התרחשו.
המטרות של המדע (הנגזרות מהמטרה הראשונית של יצירת חוקים כלליים או תיאוריה) – להבין את
העבר ולהסבירו, לנבא את העתיד ולשלוט בו.
כ