תופעת טרור המתאבדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 8253
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים

מבוא ………………………………………………………………………………………………. 1-2

פרק 1: תופעת טרור המתאבדים
1.1 – הגורמים להופעת טרור המתאבדים …………………………………………………….. 3-8
א) הגישות בספרות המחקר לטרור המתאבדים ………………………………………………….. 3-5
ב) תרבות המתאבדים בחברה הפלסטינית ……………………………………………………….. 5-6
.
1.2 – טרור המתאבדים במדינת ישראל …………………………………………………………. 6-8

פרק 2: טיפולוגיה של המחבלים המתאבדים
2.1 – פרופיל המחבלים המתאבדים …………………………………………………………….. 8-11
2.2 – המחבל המתאבד וארגון הטרור ………………………………………………………….. 11-12

פרק 3: המלחמה בטרור המתאבדים
3.1 – התמודדות החברה המודרנית עם מהפכת טרור המתאבדים ……………………….. 13
3.2 – התמודדות מדינת ישראל עם טרור המתאבדים ……………………………………….. 13-16
א) היבטים משפטיים …………………………………………………………………………………… 13-14
ב) אסטרטגיות ופעולות ………………………………………………………………………………… 14-16

סיכום ………………………………………………………………………………………………….. 17-18

ביבליוגרפיה ……………………………………………………………………………………………. 19

מבוא
תופעת טרור המתאבדים אינה חדשה בהיסטוריה האנושית, שכן כבר במאה העשירית התגלעו גילוייו הראשונים של טרור זה בכת האסאסינים, והחל מהמאה ה- 18 המוסלמים באסיה עשו שימוש בטרור זה במאבקם נגד הקולוניאליזם המערבי. עם זאת, ניתן למצוא בטרור המתאבדים ה"מודרני", שהחל עם הופעת ראשוני המתאבדים ב- 1983 בלבנון, מאפיינים ייחודיים השונים מטרור המתאבדים לפני כן . הטרור בעידן החדש עצום ומסוכן לאין שיעור בשנים האחרונות, הן מבחינת עצמת הנזק כתוצאה מפיגועי טרור של יחידים וארגונים והן מבחינת יכולת הפעולה להתפרס אל מחוץ לגבולותיה של מדינה או סביבתה ולחבוק עולם .
"פיגוע התאבדות מודרני" מוגדר כ"פעולה אלימה, מונעת פוליטית, המבוצעת באופן מודע, ובכוונה תחילה על ידי אדם בודד (או מספר אנשים) ההורג עצמו בפעולה יחד עם המטרה בה בחר. מותו הוודאי, המתוכנן מראש, של מבצע הפעולה הוא תנאי הכרחי להצלחת הפעולה" . מטרתו העיקרית הינה פגיעה בתמיכת האוכלוסייה במדיניות הנהגתה באמצעות פגיעה ראוותנית בעורף האזרח, באשר נשען הוא על ההיגיון האסטרטגי לפיו פגיעה באויב אפקטיבית יותר באמצעות הפחדה על פני עימות קשה ומסוכן. אופן הפעולה האקראית של הפגיעה הראוותנית מביא לתשומת לב תקשורתית רבה יותר מזו המושגת באירועים אחרים, ובכך מהווה סוג של לחימה פסיכולוגית שמכוונת לקהל יעד רחב .
פיגוע התאבדות הקטלני ביותר בהיסטוריה התרחש ב- 11 בספטמבר 2000 בארצות הברית. אירוע זה היווה נקודת מפנה בתפיסת העולם את הטרור, וחיזק דעתם של מומחים לפיה יש לראות בטרור המתאבדים איום גלובלי ובעל פוטנציאל להתפשטות לאזורים נוספים בעולם . ניסיונות לפענח תופעת טרור המתאבדים התמקדו תחילה באינדיבידואלים המבצעים את פיגועי ההתאבדות, אך מחקרים שנעשו על פני יותר מעשור הביאו לכלל מסקנה כי קווי אישיותם של הטרוריסטים המתאבדים והפרופיל האישי של רובם אינו שונה מזה של הטרוריסטים ה"רגילים", להוציא העובדה כי המתאבדים הטרוריסטים אינם מפגינים סימני אזהרה טרם התאבדותם. מאז ועד היום קיים מגוון רחב של דיסציפלינות בניסיון להבין מהם הגורמים להקרבת חייהם של צעירים ברחבי העולם בפיגועי התאבדות למען מטרות פוליטיות .
על פי גישתם של הפלסטינים, הנשענים על טרמינולוגיית האסלאם, אין המדובר בהתאבדות אלא בפעולת הקרבה עצמית ("איסתשהאד") ובהתנגדות לגיטימית לכיבוש כל עוד ממשיכה ישראל לכבוש אדמות פלסטיניות . על מצע זה מערכת הטרור הפלסטינית מנצחת על פיגועי ההתאבדות, תוך שמשתמשת בבני עמה כ"כבשים שהידיות" למימוש מטרותיה .
ב- 16 באפריל 1993 בוצע פיגוע ההתאבדות הראשון בישראל בידי ארגון פלסטיני במפגש מחולה שבבקעת הירדן, כאשר פעיל חמאס פוצץ מכונית שבה נהג אל תוך אוטובוס חונה והביא למותם ופציעתם של אזרחים ישראלים. מאז הפיגוע הראשון ועד פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה בספטמבר 2000 התפוצצו 43 מחבלים מתאבדים, והחל מפרוץ האינתיפאדה ועד למאי 2007 התפוצצו 142 ב- 132 פיגועים .
תופעת טרור המתאבדים מעלה תהיות בקרב כל בר דעת, ופעמים רבות אנו תמהים הכיצד בן אנוש מסוגל לבצע אקט מעין זה. מנקודת מוצא זו, ובדרך של סקירת ספרות מחקרית, אנסה למצוא מענה לשאלות שמקננות בי כאזרחית ישראלית ובכלל כאדם אנושי: הכיצד אנשים כה רבים מסכימים למות כפצצות אנושיות ולקטול חיי חפים מפשע? מה גורם להם לפוצץ עצמם ומה עובר בראשם מרגע שהחליטו להתפוצץ ועד ללחיצה על כפתור ההפעלה?
עבודה זו תעסוק, תחילה, בגורמים להופעת טרור המתאבדים בישראל, ובכלל זה הממדים השונים שמאפיינים אותו, תרבות המתאבדים בחברה הפלסטינית, יחס החברה הפלסטינית וההלכה האסלאמית לטרור זה וגלי המתאבדים על פני תקופות האינתיפאדות הראשונה והשנייה (אל-אקצא); לאחר מכן תיסקר טיפולוגית המחבלים המתאבדים, כשבין היתר יוצגו אבות-טיפוס המוצעים בספרות המחקרית ו"קו הייצור" המתגבש ביחסים בין מחבל מתאבד לבין ארגוני הטרור; ולבסוף, תיבחנה התמודדויות מדינת ישראל מול תופעת טרור המתאבדים כשמעל ראשה מרחפות מחויבויותיה הדמוקרטיות.