אוטונומיה ופרופסיה בחינוך

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 15926
מספר מקורות 60

תקציר העבודה

אוטונומיה ופרופסיה בחינוך השקפותיהם וציפיותיהם של מורים ינואר 2004
תוכן העניינים
מבוא –…3
שאלת המחקר 4
סקירת ספרות .4
                 אוטונומיה -4
                 פרופסיה –
12               אוטונומיה ופרופסיה בחינוך בישראל .23
השערת המחקר –…34
שיטה –..35
ממצאים -…45
דיון 50 ביבליוגרפיה ..53
ABSTRACT.………………………… -..59
מבוא
מערכת החינוך הינה בבואה של החברה האנושית, גם בה מתרחשים שינויים ועליה להתמודד עם האתגרים ששינוייםאלה מעמידים בפניה.
חלק מהשינויים כרוכים  בשינוי ההערכות האירגונית של בית-הספר כדרך לשיפור וכוללים: ניהול עצמאי בבית-הספר, האצלת סמכויות למורים, ניהול איכותי, מנהיגות אפקטיבית של בית-הספר סמכות המרבית של בית-הספר והגברת הפרופסיונליזציה של מקצוע ההוראה והמנהל.
מגמת האוטונומיה החינוכית הנובעת מתהליכי השינוי הגיעה גם לישראל ולמערכת החינוך שבתוכה . שינויים אלו יצרו בישראל מתח  רב בין  עקרונות   מבניים   מוסכמים   שחתרו   למימוש   מדיניות   האינטגרציה החברתית-תרבותית, לבין תפיסות והעמדות שהתפתחו בעשורים האחרונים, בתוך מציאות חברתית פלורליסטית, והגברת הנטייה לאינדבדואליזם במוסדות חינוך וקהילה.
ביזור והאצלת הסמכויות מאפשרים לבית-הספר להחליט בכל הקשור לתקציבים ולחלוקתם, לתכנון הלימודים, לבחירת תוכניות הלימודים, לקביעת שיטות ההוראה ולשינוי מבנה מהותי במערכת.    כמורה זה עשרים ושש שנים, כרכזת שיכבה וחברת צוות ניהול מוביל בית ספרי, אני אישית מאמינה בקשר הישיר בין אוטונומיה ופרופסיונליזציה. אין אדם יכול להיות אוטונומי, כלומר בעל עצמאות מחשבתית ומעשית, אם אינו פרופסיונלי, כלומר, בעל הכשרה וידע רחב ומעמיק המאפשר לו לבחור ולהחליט כיצד לפעול. לדעתי,  רק הצוות החינוכי של בית הספר הוא הגוף היודע מה הצרכים האמיתיים של בית הספר ושל התלמידים. ככל שמשרד החינוך ייטיב להכיר בכך, בטוחני, שההישגים ישתפרו לבלי הכר.
 מסיבה זאת בחרתי להתמקד בנושא האוטונומיה והפרופסיה בחינוך.
  שאלות המחקר המחקר התרכז בשאלות הבאות:
·        כיצד עובדי ההוראה תופסים את הפרופסיונליות שלהם ואת תפקידם המקצועי?
·        באיזה אופן הם חשים אוטונומיים?
·        אילו שינויים היו רוצים להכניס בתחומי הפרופסיונליות והאוטונומיה?