התפתחות המוסיקה האלקטרונית לצד האמנות המודרנית

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7326
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

1 מבוא
“We have also sound-houses, where we practice and demonstrate all sounds and their generation… We have also means to convey sounds in trunks and pipes, in strange lines and distances.” (Francis Bacon- “New Atlantis” 1627) במאמר זה אנסה להצביע על נקודת מפתח ונקודות סיום חשובות בהתפתחותה של מהפכה אשר מתרחשת ברגעים אלו ממש ושאת תוצאותיה קשה לשער. הכוונה היא למהפכת המוסיקה האלקטרונית.
דרך הנסיונות המוקדמים של אומנים פלסטיים ביצירות סאונד דווקא, ועד מלחינים מודרניים אנסה לעמוד על האידיאולוגיה אשר הנחתה את אותם יוצרים בניפוץ קונבנציות מוסיקליות בנות מאות שנים, מהלך שהוביל למהפכת נוער באירופה ובאמריקה (אשר ספיחיה מגיעים גם אלינו לישראל), ששינתה את פניו של דור שלם אשר משתנה שוב בעידן האינטרנט. המונח "מוסיקה אלקטרונית" מטעה במידה זו או אחרת מכיוון שהוא מרמז שזוהי מוסיקה השונה "ממוסיקה קלאסית" או "מוסיקת רוק". הקביעה הזו, מקורה בתקופה שבה הפקת צלילים באמצעיים אלקטורנים הייתה דבר חדשני והמונח נשאר בשימוש גם לאחר שבתחום חלו התפתחויות מגוונות. בחרתי להראות כי במהלך שנות ה-50 וה-60 מלחינים רבים בחרו להשתמש במכישירם אלקטורניים על מנת להפיק מוסיקה ושבמהלך תקופה זו החל המונח "מוסיקה אלקטרונית" להיות משיוך לאוונגרד, שיוך שעדיין נכון במידה חלקית לימים אלו.
המונח מוסיקה אלקטרונית הוא מונח כוללני שאומר מעט אם בכלל, פרט לעובדה שנעשה שימוש מסיום של כלים מוסיקלים.
אם מקבלים שימוש במונח זה יש באותה מידה לומר "מוסיקת גיטרה" או "מוסיקת פסנתר". למרות זאת למוסיקה האלקטרונית יש להציע משהו חדש המרמז על קשרים פוטוריסטיים וגישה רדיקלית.
לספר את ההיסטוריה למהפכה זו הינה משימה לא קלה.
התמונה הכוללת מכילה קשרים וחיבורים רבים מספור, שחלקם התרחשו לפני כ-150 שנה וחלקם לפני חודשים אחדים בלבד.
כמובן שהדגשים שלי הם שלי בלבד ואין זה אומר כי מה שלא נכלל כאן אינו חשוב ה"פוקוס" שבחרתי הוא לנסות ולהתמקד במקביל בשתי זירות. האחד- אומנות הסאונד (audio art) והזרם הפופולרי, והשני- האומנות הפלסטית. המאמר ילווה במקביל את ההתפתחות של שניהם במקביל מתחילת היווצרות המוסיקה האלקטרונית .
הפרספקטיבה הקצרה אינה מספקת להערכה שלמה ואמיתית אולם אני מקווה כי אכן הנקודות המצויונת במאמר חשובות ומסוגלות להצביע על מגמות ושינויים בתפיסות השונות.