הסביבה העסקית הגלובלית - יצוא וייצור יין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 15786
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עיניינים הנושא                                                                                                                                      העמוד תקציר מבוא
תעשיית היין בישראל 1.
תעשיית היין האירופאית –3.
ישראל והאיחוד האירופי –5.
ניתוח סביבה השוואתי ישראל – האיחוד האירופי ( מודל פורטר ) –…6.
יקבי בינימינה –.7.
שוק היין ב – 5 מדינות האיחוד         ·          גרמניה …8.
        ·          שבדיה ..13.
        ·          ספרד -16.
        ·          צרפת …20.
        ·          אנגליה ..23.
 אסטרטגיות חדירה לשווקים חדשים –
5 .
לוח גאנט – זמני חדירה לשווקים –.29.
סיכום והמלצות -30.
בבליוגרפיה נספחים מבוא
תעשיית היין העולמית נאמדה בשנת 1998 על צריכה של 6.8 ביליון גאלונים של יין , נתון המצביע על כוחה של תעשייה זו ההולכת וצוברת תאוצה גם במקומות הרחוקים ביותר שעל פני כדוה"א , מקומות כמו אוסטרליה וצ'ילה .
קיימות מדינות שלהם היסטוריה ייננית ארוכת שנים,  מדינות כמו מערב אירופה וארה"ב ומדינות חדשות שעלו על מפת היין העולמית רק בעשור האחרון כמו ישראל , יפן וניו – זילנד.
למרות שמדינות רבות בינהן מדינות האיחוד האירופי מייצרות יין בכמויות אדירות ומסחריות , ההיצע אינו יכול לענות על הביקוש ומכאן נובע הצורך לייבא יינות ממדינות יצרניות אחרות .
אירופה הפכה בשנים האחרונות יעד אטרקטיבי לייצוא של מדינת ישראל כתוצאה מהסרת המחסומים ומפתיחת הגבולות , דבר שהוזיל עלויות , חסך במאמצי שיווק והקל על המלאכה. מחצית הסחר הבינלאומי כיום מתנהל היום בקהילה האירופית בעוד שהתל"ג המשולב (GDP  =  Gross Domestic Product  ) של כל חברות הקהילה הופך אותה לגוש הכלכלי השני בגודלו בעולם אחרי צפון אמריקה.
אוכלוסייתה של הקהילה האירופית מונה
3 23 איש לערך והיא איפוא השוק השני בגודלו בעולם החופשי . " איחוד אירופה כיום מבשר עידן חדש של הזדמנויות בו תיווצר סביבה המפתחת עושר ויוצרת מקומות עבודה בכל רחבי הקהילה האירופית אך מעל לכל איחוד אירופה יוצר סביבה של תחרות עסקית חריפה שתביא להורדת מחירים , עלייה בביקושים ותצמצם את האינפלציה .
ההשלכות יכו גלים בכל רחבי תבל " ( דאדלי 1990).
כיום ישראל והאיחוד האירופי הן שותפות נכבדות זו בכלכלתה של זו , כאשר 30% מהיצוא של מדינת ישראל מופנה אל עבר האיחוד ואילו 51% מהיבוא לישראל מקורו באיחוד.
בנוסף , שורה ארוכה של הסכמי סחר נחתמו בין ישראל והאיחוד על מנת למסד את הקשרים הן המסחריים והן קשרי הידידות בניהן .
אין ספק כי היום ארגון או חברה המעוניינת להתפתח ולהפוך לחברה רב לאומית עליה להיות עם הפנים לעולם הרחב , לחפש כל העת הזדמנויות חדירה לשווקים חדשים ולמצוא את פלחי השוק המתאימים לה ע"י סקרים ותצפיות רבות.
" ענפים בודדים בלבד מתחילים את דרכם מראש כענפים עולמיים ; רובם נוטים להתפתח כענפים עולמיים במשך הזמן.
היתרונות בלהפוך להיות ענף עולמי הם : חיסכון מוגבר בזכות הגודל, עלויות הובלה או אחסון מופחתות, והכרה בינלאומית " . ( פורטר , מייקל 1991 ) כיום חברות רבות ביניהן יקביי בינימינה הבינו את משמעותה של הגלובליזציה ואת השלכותיה .
“ The globalization of business means that organizations are having to deal with different legislative controls and requirement in different countries”.( Worthington , Ian . & Britton , Chris.( 2000 ) בעבודה זו , אם כן , יסקר ענף היין הישראלי בהשוואה לתעשיית היין האירופאית , ייקבי בינימינה כמובילים בייצור היין בישראל , 5 מדינות אליהם מתכנן הייקב לחדור על מנת להפוך לארגון הפועל בסביבה הגלובלית , ואסטרטגיות החדירה לכל אחת מהמדינות הללו תוך שימוש במודלים רלוונטיים.