התנועה לביטול עונש המוות בארה"ב - סמינריון עיוני –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7694
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן מבוא -3
התפתחות התנועות לביטול עונש המוות -4
א.      מגמות בעולם –.4
ב.       התמקדות בארה"ב -6
מדוע יש לבטל את עונש המוות 10 א.      הפגיעים …10 ב.       החפים מפשע –.14
ג.        סוגיית האפליה –16
ד.       שאלת ההרתעה -…17
פוליטיקה בעונש המוות בארה"ב –..20 מבט אל העתיד -23
סיכום ..
5 מקורות 26
נספחים 27

1 . מבוא לפני כשנה ראיתי את הסרט החיים של דויד גייל בו מסופר על אדם שנלחם בכל כוחו לבטל את עונש המוות. הוא האמין שמערכת ענישה זו היא מסוכנות, אכזרית, פוגעת בזכויותיו הבסיסיות של האדם והגרוע מכל היא בלתי הפיכה.
כאשר דויד גייל הגיע למסקנה שהוא לא יוכל להגיע למטרתו בדרכים לגיטימיות הוא,בעזרת פעילה נאמנה שלו,ביים את רציחתה כך שעל פניו הוא יראה האשם ברצח ובסופו של דבר יורשע ויוצא להורג. לאחר הרשעתו התגלה דבר המעשה והאומה הזדעזעה, אך החיים המשיכו במסלולם.
אומנם מדובר בסרט הוליוודי, אך המציאות לא תמיד רחוקה מהדמיון. מערכת עונש המוות בכל העולם פועלת עם ליקויים רבים, אפליה, קשיים מוסריים והגרוע מכל היא אינה מורידה ולפעמים מעלה את שיעורי הפשיעה האלימה בכלל ושיעורי הרצח בפרט.
נושא עונש המוות הוא נושא רחב שניתן לבחינה מזוויות רבות שכוללות: היבטים היסטוריים,טיעונים בעד ונגד,הבדלים בסוגי הענישה בין מדינות שונות וכו'. אך אני בחרתי להתמקד בעבודה בתנועה לביטול עונש המוות.             העבודה שלי תתמקד במרכזה במדינת ארה"ב מכוון שהיא עד היום המדינה המתועשת היחידה בה עדיין קיים עונש המוות והיא משתמשת בו לעיתים קרובות.כמו כן לכל מדינה בתוך ארה"ב יש את הסמכות להחליט אם להפעיל את העונש הזה או לא, מה שיוצר מצב פוליטי מורכב.
העבודה שלי תחולק ל 4 פרקים מרכזיים: הראשון, יתאר את ההתפתחות הכללית של התנועה לביטול עונש המוות בעולם והתפתחותה בארה"ב. השני, ינסה לבחון את הסיבות שבגינן יש לבטל את עונש המוות ומה שהביא להתפתחות תנועות שונות שמתנגדות לקיום העונש. הפרק השלישי יעסוק בסוגיות הפוליטיות של עונש המוות ואיך הן השפיעו וישפיעו על קיומו. בפרק האחרון אסקור את הפעולות האחרונות של התנועה ולאן מועדות פניה בעתיד.