10794 מקרו כלכלה ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2013
מספר מילים 100

תקציר העבודה

10794 מקרו כלכלה ב – ממ”ן 15, ציון 96.
חומר הלימוד למטלה: יחידה 14.

שאלה 1 (ניקוד 36/40).
משק פתוח בו קיים משטר שער חליפין נייד ותנועות ההון בינו לבין חו”ל חופשיות לחלוטין, נמצא במצב עמיד אינפלציוני בו מממנת הממשלה גירעון בגודל קבוע מדי שנה על ידי הרחבת כמות הכסף ב- .5% במשק נהוגים חוזי שכר הנחתמים ב– 1 בינואר מדי שנה ובהם נקבע שכר נומינלי קבוע לכל השנה. חוזים אלה מקיפים את כל העובדים. לקראת סוף שנת 2010 מודיעה הממשלה כי החל משנת 2011 היא תאלץ להגדיל את הגירעון בתקציבה אך לא תשנה את שיעור הרחבת כמות הכסף, המימון לתוספת ההוצאות יעשה על ידי לקיחת הלוואות מהציבור.
א. הניחו כי הפרטים מאמינים להודעת הממשלה, אולם בסופו של דבר הממשלה מרחיבה את כמות הכסף ב -10%. הסבירו מה יקרה לשיעור האבטלה במשק בטווח הקצר ובטווח
הארוך (הניחו כי לאחר תקופה אחת הפרטים מתאימים את ציפיותיהם לשיעור ההרחבה בפועל), הציגו שרטוט מתאים- של עקומת פיליפס וציינו בו את נקודת המוצא , את שיווי המשקל של הטווח הקצר ואת שיווי המשקל של הטווח הארוך. הסבירו בקצרה את תהליך ההתכנסות לשיווי המשקל החדש.
ב. הניחו כי הפרטים מאמינים להודעת הממשלה, והממשלה מבצעת את שהצהירה. הסבירו מה יקרה לשיעור האבטלה במשק בטווח הקצר ובטווח הארוך, הציגו שרטוט מתאים- של עקומת פיליפס וציינו בו את נקודת המוצא, את שיווי המשקל של הטווח הקצר ואת שיווי המשקל של הטווח הארוך. הסבירו בקצרה את תהליך ההתכנסות לשיווי המשקל החדש.
ג. הניחו כי הפרטים אינם מאמינים לממשלה וצופים כי שיעור הדפסת הכסף יעלה, וכי הממשלה אכן מבצעת את שהצהירה, תארו את שיתרחש במשק בטווח הקצר ובטווח הארוך,
ציינו מה קורה למחירים, לשכר הריאלי, למאזן המסחרי ולשער החליפין הריאלי. סמנו את מיקום המשק בנקודת המוצא, בטווח הקצר ובטווח הארוך במערכות הצירים.
ד. הניחו כי הפרטים אינם מאמינים לממשלה וצופים כי שיעור הדפסת הכסף יעלה ל-10%, וכי הממשלה אכן לא מבצעת את שהצהירה ומגבירה את קצב הדפסת הכסף ל -10%.
תארו את שיתרחש במשק בטווח הקצר ובטווח הארוך, ציינו מה קורה למחירים, לשכר הריאלי, למאזן המסחרי ולשער החליפין הריאלי. סמנו את מיקום המשק בנקודת המוצא, בטווח הקצר ובטווח הארוך במערכות הצירים.

שאלה 2: הקשר שבין אבטלה ואינפלציה במשק פתוח וקטן שבו תנועות הון חופשיות – עקומת פיליפס (ניקוד 40/40).
טענה I – כאשר שיעור האינפלציה חיובי מתקיימת אבטלה גדולה מנורמלית.
טענה II – כאשר שיעור האינפלציה הצפוי גדול משיעור האינפלציה בפועל מתקיימת אבטלה קטנה מנורמלית.
טענה III – העלאת שיעור האינפלציה תביא לירידת שיעור האבטלה בטווח הארוך.
טענה IV – כאשר הציפיות לאינפלציה גדולות מהאינפלציה שורר עודף היצע בשוק העבודה.

שאלה 3 (ניקוד 20/20).
משק פתוח בו קיים משטר שער חליפין נייד ותנועות ההון בין המשק לחו”ל חופשיות לחלוטין, נמצא בשיווי משקל אינפלציוני עמיד בו מממנת הממשלה גירעון בגודל קבוע מדי שנה על ידי מלווה מהבנק המרכזי המביא להרחבת כמות הכסף ב- 10% מדי שנה. לקראת סוף שנת 2011 מודיעה הממשלה כי בכוונתה לאזן את תקציבה באמצעות הגדלת המס הקבוע ולהפסיק להדפיס כסף משנת 2012 ואילך. במשק נהוגים חוזי שכר הנחתמים ב– 1 בינואר מדי שנה ובהם נקבע שכר נומינלי קבוע לכל השנה. חוזים אלה מקיפים את כל העובדים. הניחו כי הפרטים אינם מאמינים לממשלה וצופים כי שיעור ההרחבה המוניטרית לא ישתנה והממשלה מקיימת את שהודיעה, לאחר תקופה אחת הפרטים מתאימים את ציפיותיהם לשיעור ההרחבה בפועל(אפס).
מכאן ניתן להסיק כי:
א. לא יחול שינוי בשיעור האבטלה במשק בטווח הקצר והארוך.
ב. תחול עלייה בשיעור האבטלה במשק בטווח הארוך.
ג. תחול ירידה בשיעור האבטלה הנורמלי.
ד. תחול עלייה זמנית בשיעור האבטלה במשק.
ה. תשובות א, ב , ג ו-ד אינן נכונות.