סמינריון עיוני - אלימות במשפחה בראי התקשורת.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8977
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר 2
פתיח .3
1 . תקשורת ובעיות חברתיות –…3
2 . התקשורת כמשפיעה על המציאות ..5
3 . חשיפה של אלימות נגד נשים בתקשורת המערבית–7
4 . האלימות במשפחה בראי התקשורת במדינת ישראל-.10 5. התייחסות התקשורת לרצח כתגובה להתעללות–..13
6 . הבדלים ביחס למגדרים השונים -16    7. בעיות אתיות .18
8 . נקודות למחשבה –.22
סיכום 23
ביבליוגרפיה -.24
אלימות במשפחה בראי התקשורת תקציר העבודה  עוסקת ביחסי הגומלין בין התקשורת לבין תופעת האלימות במשפחה והקשריה החברתיים. העבודה מציגה את החשיפה שהעניקה התקשורת המערבית לאירועי אלימות במחצית השנייה של המאה העשרים, שנתנה תנופה למודעות החברתית לנושא ותרמה תרומה מכרעת למודעות הציבור לבעיה ולקורבנות האלימות עצמם. דוגמאות מישראל מצביעות על תהליך דומה, אם כי באיחור של כעשר שנים.
העבודה מצביעה על חולשות ובעיות אתיות באופן שבו מטפלת התקשורת בנושא, ובפרט  יחס מפלה לנשים המהוות בדרך כלל קורבנות של אלימות במשפחה. מוצע להרחיב את ההגדרה של אלימות במשפחה מעבר להיבט הפיסי ולהחילה גם על אלימות נפשית ולהדגיש בפני עיתונאים את הצורך למצוא איזון בין טובת הקורבנות לבין טובת התקשורת.
מילות מפתח:
אלימות במשפחה, תקשורת, הבנייה חברתית, אתיקה תקשורתית, מגדר פתיח אלימות במשפחה נתפסת בעיננו כתופעה חמורה המותירה סימני שאלה רבים על מהותו של הגוף המרכזי ביותר בחייו של אדם. ראוי לו לבית להיות לעוגן מקלט לשוכניו, מקום המגן על הדרים בו בתחושת חמימות, חום ואהבה ומהווה איזון ויציבות לקורות מבחוץ. דווקא משום כך יש לאלימות במשפחה יכולת לערער את הערכים הבסיסיים ביותר באדם לגבי נכון ושאינו נכון, אמת ושקר, ביטחון וחרדה קיומית, מציאות ודמיון.             התקשורת אף היא מהווה מרכיב מרכזי בחייו של האדם המודרני. אנו צורכים תקשורת, על צורותיה המגוונות, גם מבלי משים, תוך תעסוקות היום יום, מכיוונים שונים. יש והיא משקפת את המציאות כפי שהיא בצורה מקצועית, תוך שאיפה תמידית לאובייקטיביות איזון ואמינות, יש והיא מתפקדת כסוכנת חברות מטעם האליטות בחברה בניסיון להשליט אג'נדה ואידיאולוגיה כלשהי ויש והיא מושפעת מאינטרסים כלכליים. כך או כך אין היא משוחררת ממינון זה או אחר של מסגור (framing) בעיות חברתיות.
            עבודה זו תנסה לבחון את הקשר בין שני התחומים ובמיוחד את חלקה של התקשורת במהפך שחל בגישתה של החברה לאלימות במשפחה: הפרק הראשון יעסוק בתקשורת באופן כללי, יטווה חלק מבעיותיה ויפרוש את חיוניותה למהלך חיים תקין; הפרק השני ידגים כיצד התקשורת תורמת לתהליך הבניית המציאות החברתית; הפרק השלישי ידון בחשיפה של האלימות נגד נשים בתקשורת המערבית; הפרק הרביעי ידון בהיווצרות התופעה ומאפייניה במדינת ישראל; הפרק החמישי יעסוק בהתייחסות התקשורת לרצח כתגובה להתעללות; הפרק השישי יעמוד על ההבדלים ביחס התקשורת כלפי שני המגדרים; הפרק השביעי יביא לדיון מספר בעיות אתיות  הקשורות  לעשייה  התקשורתית;  והפרק השמיני יעלה מספר נקודות למחשבה.