מסעי הצלב ומסדרי אבירים-נזירים

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7239
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

                   מסעי צלב ומסדרי אבירים- נזירים                           הקדמה                          תקציר                 פרק 1.  מבוא
                          1א. קריאה למסע צלב ב"כופרים"                       1ב. ירושלים- נקודות ציון היסטוריות                          1ג.
מעמדה של ירושלים ביהדות, בנצרות ובאסלאם                         1ד. רקע למסע הצלב הראשון                                         פרק 2. מסע הצלב של פשוטי העם (1096)                                        2א.קבוצת הכומר Peter The Hermit                          2ב. קבוצת הבארון Emicho וגזרות תתנ"ו                          2ג. קבוצת האביר Walter Sans- Avoir                      2ד.
תבוסת פשוטי העם בשטחי הסלג'וקים                  פרק 3. מסע הברונים (1096
-1099)                         3א.
מנהיגי הקבוצות                          3ב. כינון ארבע ממלכות צלבניות                  פרק 4. מסעי צלב נוספים (1147
-1270)                            פרק 5. מסדרים צבאיים                                                      5א.
שימוש בנשק על ידי אבירים-נזירים                          5ב. מסדר ההוספיטלרים                          5ג. מסדר הטמפלרים                          5ד. מסדר הטבטונים                            5ה.  מסדר הלבונים  ("אחים לחרב")                      דיון: מסעי הצלב- הישגים וכשלונות                          ביבליוגרפיה מסעי הצלב ומסדרי אבירים- נזירים  הקדמה זיכרונות הצלבנים מהדהדים עד היום במזרח התיכון ומעלים שאלות קשות. יש הרואים בתקומת מדינת ישראל (1948) אנלוגיה לממלכות הלטיניות הקטנות והשבריריות שקמו ונפלו במזרח התיכון במאות ה-12 וה-13. זאת כמחקר היסטורי נקי מכל שיקולים פוליטיים, או מתוך תקווה ואמונה ששניתן ללמוד מעובדות העבר על גורל הציונות, שיהיה מר כגורלה של התנועה הצלבנית. נאצר, נשיא מצרים לשעבר, ראה במחיקת הצלבנים בארץ ישראל, בשלהי המאה ה-13, הוכחה לכך שעתידה מדינת ישראל לעבור מן העולם. מנהיגים ערבים מעלים על נס את דמותו המיוחדת של סאלח א-דין (Saladin) המוסלמי, שנכנס להיסטוריה כמי שהביס את הצלבנים ב"קרב קרני חיטין" ושיחרר את ירושלים מידי הצלבנים (1187). עניינו של מאמר זה הוא ניסיון לבדוק את עובדות לאשורן, על ידי הצלבת מקורות שניים המופיעים באתרי אינטרנט ופתוחים לכל. קהל היעד הם סטודנטים בראשית דרכם האקדמית, הנכנסים לנבכי ההיסטוריה של מערב אירופה.
תקציר "מסעי צלב", במובנם הרחב, הם כל מלחמה בה נוצרים לחמו או לוחמים בבני דתות וכתות אחרות ("כופרים"), בכל מקום בעולם. לעניננו, "מסעי צלב" במובנם המצומצם הם מסעות מלחמה שיזמו אפיפיורים ומלכים באירופה, בין השנים 1095 (וועידת  (Clermontעד 1291 (נפילת עכו), נגד "כופרים" במערב אירופה ובמזרח התיכון. חזון "שחרור ירושלים וארץ ישראל" מידי המוסלמים עמד במרכזה של תעמולה מיסיונרית שהופצה מהאפיפיורות ברומא אל רחבי העולם הנוצרי-לטיני והוצגה כמלחמת קודש ואתגר משותף לאצילים ואבירים. המילה Crusade (מסע צלב) הופיעה במקורות לטיניים מאה שנים לאחר מסע הצלב הראשון ונראה שמקורה במנהג אבירי המסדרים הצבאיים לתפור צלב גדול על גלימותיהם. מסע הצלב הראשון הביא ליסודן של ארבע ממלכות לטיניות במזרח התיכון: Edessa, ,Antioch Tripoli ו-Jerusalem. "ממלכת ירושלים" נפלה לידי המוסלמים ב-1187 והאפיזודה הצלבנית כולה, במזרח התיכון, ארכה 200 שנה בלבד. מסעי הצלב עמדו בסימן של לגיטימציה אפיפיורית לטבח המונים בני דתות וכתות שונות, הבטחה למחילת עוונות למי שייקח חלק במלחמת המצווה והתנחלות קולוניאליסטית- כוחנית בשטחים מאוכלסים. האירועים הקשים שהתרחשו בתקופת "מסעי הצלב" הביאו לריחוק, ניכור, קיטוב ושנאה בין נוצרים לטינים, נוצרים מזרחיים, מוסלמים ויהודים. את פרי הבאושים העולם חווה עד היום.