תכנון תיירות - פרויקט ההצפה של עמק החולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 8614
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תוכן עיניינים הנושא                                                                                                                      העמוד מבוא
.1
.
עמק החולה – מטרות ויעדי התוכנית ..2 .
תכנון ברמה הלאומית -..
3.
  תכנון ברמה האזורית -…3
.
תכנון תיירותי -4
.
דו"ח מסכם של הועדה הציבורית -..5 .
סיכום והחלטות הועדה -17
.
בבליוגרפיה
נספחים מבוא
עמק החולה הנו עמק רחב ידיים אשר נמצא באזור הגליל, בין הישובים ראש-פינה לקריית-שמונה. העמק שופע צמחיה ובעלי חיים נדירים רבים, בניהם להקות של ציפורים נודדות ועצי פרי רבים מזנים מיוחדים, שהופכים אותו לעמק פורה וחשוב מבחינה חקלאית וכלכלית למדינת ישראל.
חשוב להבין כי אזור החולה בכלל והאגם בפרט הנם אטרקציה טבעית – "אטרקציה שנוצרה בדרך הטבע, ולכן לאדם אין שליטה על מיקומה ולא על גודלה בעוד שיש לו שליטה על מידת הפיתוח שלה ולכן נוצר הצורך בתכנון".
תכנית מתאר לאדמות עמק החולה הנה חלק מתוכניות רבות הקיימות במדינת ישראל שמטרתן קביעת מדיניות ברמה הארצית, האזורית, והמקומית.
העדר תכנון, מדיניות שגויה, ראייה צרת אופקים ומעורבותם של גורמי נדל"ן שכל מטרתם היא עשיית רווחים לטווח הקצר, עלולים להביא לכליה של אתרים ואזורים הן מסיבות כלכליות והן מסיבות סביבתיות.
פיתוח ותכנון תיירות היינו תהליך מורכב שתחילתו בקביעת מדיניות והמשכו בזיהוי הצרכים והרצונות של תושבי האזור.
לפי דבריו של גיורא שחם, מנהל פרויקט החולה, " תכנית אדמות עמק החולה, היא אחת מהתכניות הסביבתיות הגדולות ביותר שנעשו בישראל, היא פעולה הנדסית מתקנת למפעל הייבוש שהסתיים לפני דור. לאור מורכבות הבעיה, אין ספק שיהיה צורך להמשיך ללוות את התכנית במחקר ובמעקב. כך יהיה אפשר לעדכנה, במידת הצורך, בדור הבא, כדי להביא לשגשוגו של הגליל ולרווחת תושביו".
בעבודה זו יוצג רקע כללי על עמק החולה, מטרות ויעדי התוכנית, כמו כן יוצגו בעלי העניין המעורבים בתוכנית, מטרותיהם, יעדיהם ועמדותיהם לגבי אדמות החולה, ולבסוף תוצג החלטתו של שופט היושב בראשה של וועדה ציבורית שהתמנה ע"י המדינה על המשך פיתוח אזור החולה , קבלת התוכנית או דחייתה. מטרתה של עבודה זו היא לדון בצורה מעמיקה ונרחבת בהיבטים השונים הנוגעים לתכנון, ניהול ומדיניות לגבי אדמות החולה, הצגת בעלי העניין בפרויקט, וגיבוש החלטה סופית לגבי קבלת התוכנית כפי שהיא, קבלתה בתנאים או בשינויים מסוימים תוך כדי מתן המלצות, או דחייתה.