פיתוח בר קיימא בשמורת הטבע נאות קדומים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 3868
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן העניינים

1 . מבוא………….……………………………………………………………………עמ'
2
2 . פרק א':רקע כללי על נאות קדומים……….………………………..…………….עמ' 3
    א.1: נתונים כלליים……………………………….……………….………………עמ' 3
    א.2: האם החזון לתיירות בת קיימא מתקיים בפועל?………………..…………עמ' 5
3 . פרק ב': נאות קדומים – סקירה גאוגרפית……….………………………………עמ' 6
4 . פרק ג': יישום תיירות בת קיימא בנאות קדומים………………………………עמ'
8     ג.1: תמצית ספרותית…………………………………………………………….עמ' 8
    ג.2: פעולות לפיתוח בנאות קדומים עד היום……………………………………עמ' 9
    ג.3: פעולות פיתוח עתידיות בנאות קדומים..…………………………………..עמ'
1 0 5. פרק ד': סיכום……………………………………………………………………עמ'
1 3
6 . ביבליוגרפיה………………………………………………………………………עמ' 15
מבוא
ההיסטוריה של התיירות מצביעה בבירור, כי סביבת האתרים (הן הסביבה הטבעית והן הסביבה הבנויה) תרמה להופעת התיירות בהן ולהתקדמותה.
אתרי נוף, אקלים נוח, ייחוד מסויים של הסביבה הטבעית (כגון בעלי חיים רבים) – לכל אלה השפעה חשובה על התפתחות התיירות באתרים, באיזורים ובמדינות ספציפיות.
סביבת האיזור המארח מציעה אטרקציה – וכך התיירים מגיעים אליו.
השפעת הגורמים הסביבתיים ניכרת בכל  שלבי התהליך התיירותי.
ע"פ מתיסון (1982), ניתן להצביע על שלושה סוגים שונים של יחסים אפשריים בין המנסים לקדם תיירות לבין התומכים בשימור סביבתי; תיירות ושימור סביבתי יכולים להתקיים במצב ששני המחנות מקדמים את עמדתם האישית בלבד, נותרים בבידוד ויוצרים מגע מינימלי בינהם. מצב זה אינו נוטה להישאר זמן רב כמות שהוא בשל השינויים המשמעותיים בסביבה, המתרחשים יחד עם הצמיחה בתיירות ההמונית.
תיירות ושימור סביבה יכולים ליהנות מיחסי תמיכה הדדיים, מיחסי שיתוף סימביוטיים, כשהם מאורגנים בדרך בה הם מרוויחים זה מזה. מנקודת ההשקפה של שימור התנאים והיסודות הסביבתיים, הם נשארים דומים ככל האפשר למצבם המקורי, ובאותו זמן הם מהווים גורמי משיכה לתייר הצופה והמתנסה בהם. ישנם מקומות מעטים אשר בהם הושג מצב שכזה.
תיירות ושימור סביבתי, יש שהם נוגדים זו את זה, במיוחד כאשר התיירות מביאה להשפעות מזיקות לסביבה. רוב התיעוד לגבי יחסים בין תיירות לשימור סביבתי נופל בקטגוריה זו. לעיתים, השפעות של התיירות מעוררות אמצעי שימור, הבאים להגן על אקוסיסטמה עדינה, אך לרוב הנזק כבר מגיע למימדים אשר אינם ניתנים לתיקון.
לאחרונה קיבל השימור הסביבתי דגש מדעי ואקולוגי, שכן השמירה על איזון בין האדם לסביבה היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה. תוצאתה של השקפה זו היא הפעלתו של פיקוח הדוק יותר כדי להגן ולשמור על הסביבה הטבעית מפני פעולות אנושיות לא-שיטתיות ולא-מתוכננות.
כיום מוסכם, כי שימוש חכם ונשלט במשאבי כדור הארץ הוא הכרחי, למרות המתח בין התומכים בשימוש לבין התומכים בשימור.
שימורם והגנתם של איזורים טבעיים, אתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים – נתגלו כהשפעות לוואי חיוביות של תעשיית התיירות. מאידך, ההגנה על משאבי תיירות עיקריים אלה מחזקת את התיירות בכך שהיא שומרת על היסודות החשובים שלה.
השמורה הלאומית נאות קדומים מתגאה ביחסיה המוצלחים עם הגורמים השונים הסובבים אותה. בעבודה זו ייבחן יישום התיירות בת הקיימא בשמורה נאות קדומים, ע"פ קריטריונים ומודלים תאורתיים, וע"פ ראיון עומק אשר נערך עם מר יונתן פרנקל, איש יחסי הציבור של האתר.