עיתונאות, חדשות ואובייקטיביות: השוואת אופי סיקור אירועים באמצעי התקשורת

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 4129
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא   1
פרק א' – רקע תיאורטי 2
פרק ב' – ניתוח כתבה בעיתונות המודפסת   5
פרק ג' – ניתוח כתבה בעיתונות המקוונת   9
פרק ד' – סיכום ומסקנות   11
פרק ה' – רשימה ביבליוגרפית   13
מבוא
העיתונות המודפסת קיימת עוד מתקופתו של גוטנברג ובמשך השנים התפתחה לכיוונים שונים, כך שנוצרו מספר סוגי עיתונות. עיתונות איכותית ועיתונות פופולרית הם סוגי העיתונות הנפוצה בישראל. כל סוג עיתונות שנוצר הוא בעל מאפיינים שונים, לכן עיתון "הארץ", המשמש כ- 'ספינת הדגל' של העיתונות האיכותית, שונה מבחינה תוכנית ומבחינה וויזואלית מהעיתונים הפופולריים המובילים, "ידיעות אחרונות" ו"מעריב".
האינטרנט, לעומת העיתון המודפס, היא מדיום חדש ומסקרן אשר מהווה איום משמעותי על כל סוגי המדיה שקדמו לו. לכן ניתן לשער כי בעיתונות המקוונת המאפיינים הקלאסיים של העיתונות המודפסת יהיו שונים ומתאימים למדיום החדש.
הארי טרומן, נשיא ארצות הברית לשעבר, כתב :
"You can never get all the facts from just one newspaper, and unless you have all the facts, you cannot make proper judgments about what is going on."  (Harry S. Truman, 1960). במשפט זה טרומן ממחיש בקצרה את תמצית העבודה המונחת לפניכם:
העובדות המופיעות בכל עיתון שונות זו מזו, גם אם מדובר על אותו מקרה ממש, ושיפוט האדם את המציאות יהיה שונה בהתאם לסוג העיתון אותו הוא קורא. בעבודתנו נבדוק כיצד מאפייני העיתונות הכתובה וההבדלים בין סוגי העיתונות השונים, באים לידי ביטוי באופי סיקור אירועים. לשם כך נשתמש בתיאוריות כגון:
התיאוריה המבנית תפקודית, התיאוריה הניאו-מרקסיסטית, "חדשותיות" על-פי גלטונג ורוגה, סוגי אירועים על-פי מולוץ' ולסטר, מסגור על-פי דניאל לוי ותדריך נקדי. ניישם את התיאוריות הללו על שתי כתבות, המופיעות בעיתונות המודפסת-