עבודה בדיני עונשין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2017
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

היסוד העובדתי:
כל עברה וכל עונש יהיו מוגדרים באופן ברור בחוק העונשין. ישנה איזו שהיא נוסחא להגדרת העברה, העברה חייבת לכלול תמיד יסוד עובדתי – Actus reusוזה מסומן AR, ויסוד נפשי- Mens rea וזה מסומן MR. כל עברה מכילה גם יסוד עובדתי וגם יסוד נפשי אך במצבים מסוימים התביעה לא צריכה להוכיח יסוד נפשי. זאת אומרת שכדי לענוש אדם צריך להוכיח:
התנהג בצורה מסוימת.
בזמן שהוא התנהג בצורה מסוימת היה באיזשהו הלך (רשלנות, פזיזות, כוונה, כוונה תחילה ועוד).
לא יכולה להיות עברה ללא היסוד העובדתי שכן אם היה מצב של עברה ללא יסוד עובדתי, זה מצב שבו אנו היינו מענישים אדם על פי מחשבותיו. מחשבה רעה אינה עברה כל עוד לא מבצע אותה מבחינה עובדתית כולל גם ניסיון ותכנון לביצוע.
היסוד העובדתי מוגדר בסעיף 18 לחוק העונשין. מגדיר את שלושת המרכיבים של העברה: התנהגותי, נסיבתי ותוצאתי. חייב להיות מעשה וגם נסיבה או תוצאה מקום שהן נמנות עם אותה העברה- כלומר לא חובה שתהיה נסיבה או תוצאה אך חובה שיתקיים מעשה. התנהגות היא חובה, נסיבה ותוצאה הן אופציות.
דוגמא: סעיף 379
לחוק העונשין אומר: "התוקף שלא כדין את חברו דינו-…" סעיף 380 קובע:
"התוקף את חברו וגורם לו בכך חבלה של ממש, דינו…" הרכיב ההתנהגותי ב- 379 ו- 380:
"התוקף".
הרכיב התוצאתי ב- 380: "חבלה של ממש".
הרכיב הנסיבתי ב- 379: "שלא כדין".
אין תמיד נסיבה ואין תמיד תוצאה כמו בדוגמא ולכן אלו אופציונאליים.
1.   הרכיב ההתנהגותי:
הרכיב ההתנהגותי יכול ללבוש כמה צורות ניתן להתנהג על דרך של מעשה, להתנהג על דרך של מחדל ועל דרך של החזקה. זאת אומרת שישנן עברות שמקיימים אותן על דרך של מעשה כמו חניקה, תקיעת סכין לחיצה על ההדק ועוד, ישנן עברות שהן על דרך של מחדל, לא למנוע פשע, עצם העברה היא הימנעות מעשייה של משהו שחייבים לעשות- זה כתוב בסעיף 18 (ג), לדוגמא לא לתת אוכל לתינוק או הפלת תינוק למים שכן הייתה צריכה להחזיקו. התנהגות על דרך החזקה  לדוגמא החזקת סמים, נניח כי קבלנו חצי קילו קוקאין הכוונה היא לא החזקה פיזית אלא הימצאותו בחזקתנו תחת שליטתנו, דוגמא נוספת היא החזקת אקדח ללא רישיון. דבר חשוב נוסף, לפעמים המעשה או ההתנהגות היא רגעית לפעמים היא נמשכת לפעמים היא מתחדשת ולפעמים היא מסוג של שרשרת. חשוב להגדיר איזה סוג של התנהגות הייתה בעברה בגלל ההתיישנות.
–          התנהגות רגעית: נתינת אגרוף לאדם, ירית כדור באדם שגרם למותו- מעשה התקיפה ארע במשך שנייה.
–          התנהגות נמשכת: למשל כאשר ההתנהגות מסוג של החזקה, נטלנו 200 גרם של קוקאין והחבאנו –