כל הרחובות כבר ריקים... - יחסי משטרה וחברה בקולנוע הישראלי.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6282
מספר מקורות 54

תקציר העבודה

אוניברסיטת בר-אילן המחלקה לקרימינולוגיה עבודה המוגשת במסגרת הסמינריון "משטרה וחברה" "כל הרחובות כבר ריקים…" יחסי משטרה וחברה בקולנוע הישראלי שלד המחקר -1- תקציר העבודה תעסוק בקשר המיוחד בין המשטרה והחברה הנפרש על פני המסך הרחב של הקולנוע. אנו נציג סקירה ממעוף הציפור על קשרי הגומלין בין התקשורת והחברה, לאחר מכן נעמיק אל תוך הקולנוע כמדיום ריאליסטי המשקף מציאות חברתית ומייצג נרטיב קרדינאלי בחיי החברה המודרנית. אנו נחקור שינויים בחברה הישראלית משנות ה-60 והילך המשתקפים דרך קונפליקטים בין המשטרה לחברה בקולנוע.  שאלת מחקרנו היא האם ישנו קשר בין תדמית המשטרה בחברה הישראלית לתדמיתה בקולנוע? אנו משערים שככל שתדמית המשטרה בעיני הציבור הלכה ופחתה עם השנים כך תיתפס דמותה בקולנוע כקיצונית על ציר ה"שוטר טוב – שוטר רע". ראשי פרקים:
מבוא – אנו נסקור את החומר התיאורטי בנושא דרך משפך היורד אל שאלת המחקר. אנו נבהיר את רציונל המחקר, העובר כחוט השני במורד התיאוריות המובילות, דרך היסק לוגי לשינוי בתפיסת המשטרה כפועל יוצא של החברה. שיטה – אנו נבצע את המחקר על ידי ניתוח תיאורטי-איכותני של סרטי קולנוע ישראלים משנות ה-60 והילך המציגים את דמות השוטר והיחסים בינו לבין החברה. במהלך המחקר נראיין במאים, יוצרי קולנוע ישראלים וקציני משטרה ממדור ההסברה באגף קהילה ומשטרה, האמונים על דמותה של המשטרה בציבור. בהליך נבדוק ניתוחי מקרה כחלק מפרק תוצאות עתידי. היות ועבודה זו הינה פיילוט להמשך סמינריון מחקרי בשנה הבאה, אנו נחקור ונדון במדגם מייצג של סרטי הקולנוע על מנת להוכיח את השערתנו.
-2- ביבליוגרפיה חלקית מקורות בעברית:
אוחנה, ד' וויסטריך, ר' (1997).  מיתוס וזיכרון. ירושלים: הקיבוץ המאוחד.
אלירם, י' (1996).  משטרה וחברה. ירושליים: מולטיפרס.
בן עמי, ש' (2000) המשטרה כמכשיר לשיקום הקהילה. משטרה וחברה, 4. 88-61.
בשן, ע' (1997). הארי המזוהם או האם תרזה. מראות המשטרה, 158, 8-3.
גבע, ר' (1997). איכות השירות המשטרתי. מראות המשטרה, 161, 23.
גורן, ד' (1993). תקשורת ומציאות. תל אביב: כתר.
גרוס, י' וגרוס, נ' (1991). הסרט העברי: פרקים בתולדות הראינוע והקולנוע בישראל.    ירושלים:
מאור ולך.
חסון, ש' (1997). מ"השוטר אזולאי" ועד ל"רובוקופ", מראות המשטרה, 158, 29-28.
טלמון, מ' (2001). בלוז לצבר האבוד – חברות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי. תל – אביב: האונ'   הפתוחה.
ישראל, ע' (1997). דנה מול דן, מראות המשטרה, 158, 21-20.
כספי, ד' (2001). תמונות בראש – דעת קהל ודמוקרטיה. תל אביב: האונ' הפתוחה.
סקר מראות (1997). תמונת מצב. מראות המשטרה,
1 58. 9.
ליפקין – שחק, ט' (2005). גודל האמנות כגודל התור בקופה. מעריב – פרומו, 19, 8-6.
קימרלינג, ב' (2004). מהגרים, מתיישבים, ילידים: המדינה והחברה בישראל. תל – אביב:       עם עובד.
קלר, ה' (1995). לדעת לצפות. א'.תל אביב: מעלות.
רונן, מ' (2004) מרגישים טוב, תודה. ידיעות אחרונות, (9/12/04), 24 שעות, 7.
שוב, י' (1998). הדמות הנשית והדינמיקה של שבירת הנרטיב בקולנוע הישראלי המודרניסטי.    בתוך גרץ נ', לובין א' ונאמן ג' (עורכים), מבטים פיקטיביים – על קולנוע ישראלי (עמ'            247-215). תל אביב: האונ' הפתוחה.
שוחט, א' (1991). הקולנוע הישראלי: היסטוריה ואידיאולוגיה. תל אביב: ברירות.
שחר, ג' (1996). שעור קולנוע. קריית ביאליק: אח.
שיוביץ, ר' (2002). אתמול, היום והיום שאחריי.., מראות המשטרה, 188, 30-28.
שיוביץ, ר' (1997א'). בעיני ההגנה. מראות המשטרה, 158, 14.
שיוביץ, ר'  ובשן, ע' (2000). המילניום, ככה יראה המילניום הבא. מראות המשטרה, 175,
8 .
-3- שיוביץ, ר' (1997ב'). משטרה מהסרטים. מראות המשטרה, 161, 22-20.
שיוביץ, ר' (2000). Take 1. מראות המשטרה, 174.
31-30.
שניצר, מ' (2005). בין סאלח לזאזא. מעריב – פרומו, 19, 12.
שקדי, א' (2003).  מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני. תל – אביב: אונ' תל – אביב.
מקורות באנגלית:
Bryett, K. & Harrison, A. (1993). Policing in the Community. Sydney:
    Butterworths.
Cohn, L. (1990). Cop pix Collar summer lineup. Variety, (13/6/90),
3 .
Cooke, L. (2001). The Television Genre Book. London: BFI.
Cunneff, T. (1994). Call the cops makes Hollywood look real. L.A Times, 9-10.
Doyle, A. (1998). “Cops”: Television Policing as Policing Reality. In M.
Fishman     & G. Cavender (Eds.). Entertaining Crime: Television Reality Programs,6
      (pp. 95-117). New York: Aldine de Gruyter.
Jarvie, I. (1970). Movies and Society. New York:
Basic.
Leishman, F. & Mason, P. (2003). Policing and the Media. Devon: Willan.
Leitch, T. (2002). Crime Films. New York:
Cambridge Univ. Press.
Nichols, B. (1981). Ideology and the Image. Indiana: Univ. Press.
Perlmutter, D. (2000). Policing the Media. California: Sage.
Rubin, M. (1999). Thrillers. Cambridge: Univ. Press.
Rubin, M. (1993) Hop On Cop. Village Voice, (19/2/93), 62.
Surette, R. (1998) Media, Crime and Criminal Justice:
Images and Realities.     Belmont: Wassworth.
Tasker, Y. (1998) Working Girls: Gender and sexuality in popular cinema.       London: Routledge.
-4- מקורות אלקטרוניים (עברית ואנגלית):
סמית, ר' ושרביט, ק' (2004). הערכות ועמדות הציבור כלפי משטרת ישראל 2003. המשרד         לביטחון פנים: מחקרים. [http://www.mops.gov.il/nr/exeres/A8C06CFB-7284-43BD-9EA5-B388A30A3764.htm – accessed 9/01/05]     Mawby, R. (2002). Continuity and change,convergence and divergence:
      The policy and practice of police–media. Criminal Justice, 2 ,303-324.
      [http://crj.sagepub.com/cgi/content/abstract/2/3/303
– accessed 09/01/05] סרטים:
אלדוראדו (1963) ארבינקא (1967) תעלת בלאומילך (1968) חסמבה ונערי ההפקר (1971) השוטר אזולאי (1971) קזבלן (1973) צ'רלי וחצי (1974) גבעת חלפון אינה עונה (1976) גונב מגנב פטור (1977) חמש מאות אלף שחור (1977) מובטל בטיטו (1987) סיפורי תל אביב (1992) חיים על פי אגפא (1992) חתולות הרעם (1997) מרס תורכי (2001) סימה ועקנין מכשפה (2003) עלילה (2003) סיפורי בית קפה (2004) הכלה הסורית (2004)