שיווק בראייה אסטרטגית - עיצוב האסטרטגיה השיווקית בחברתATCOM - עבודה לתואר שני

תקציר העבודה

תקציר מנהלים בתקופה בה התקשורת מפותחת וזמינה לכל, הצרכנים יודעים לבצע סקרי שוק לפני קנייה, וקל להם יחסית לאתר מוצרים או שירותים תחליפיים. לסביבה התחרותית יש השפעה משמעותית ביותר על הרווחיות של הפירמה ויכולת ההישרדות שלה בטווח הארוך. פירמות נאלצות לבצע שינויים באסטרטגיות השיווק ובתמהיל המוצרים שלהן, ולעבור ממדיניות שיווק ממוקדת מוצר למדיניות שיווק ממוקדת לקוח. חברת אוטופונט נחשבת למובילה בתחום פתרונות ההדפסה אך גם היא פועלת בשוק תחרותי וחוותה בשנים האחרונות נטישת לקוחות. האסטרטגיה המוצעת להלן מיועדת לסייע בידי החברה לשפר את היעדים העסקיים ע"י שימור לקוחות והגברת נאמנותם, יחד עם איתור שווקים חדשים ומיצוב מחודש של הפירמה.
בעבודה זו בוחן המחבר את הסוגיות האסטרטגיות שעימן מתמודדת חברת אוטופונט, תוך כדי בחינת הסביבה החיצונית (מאקרו ומיקרו) והסביבה הפנימית (כולל ניתוח TOWS). כמו כן מוצגים החזון, המטרות והיעדים של הפירמה ובעקבותיהם היתרונות התחרותיים של החברה. כמו כן מוצגים הגורמים העיקריים והקריטיים להצלחת הפירמה (KSF, CSF), יחד עם בחינת נכסיות המותג והצורך במיצוב מחודש של הפירמה (ובין היתר – מעבר ממיקוד במוצר למיקוד בלקוח).
לצורך קביעת האסטרטגיה המומלצת נבחן תיק המוצרים על פי מודל BCG והוצגו החלופות לאסטרטגיה גנרית כאשר ההמלצה הינה לשלב אסטרטגיית מיקוד עם בידול. בהמשך נבחנת אסטרטגיית הצמיחה על פי מודל אנסוף, הממצאים דורשים מהחברה לשלב אסטרטגיות להרחבת שווקים קיימים (כגון העמקה) יחד עם אסטרטגיות לפריצה לשווקים חדשים (כגון הגוונה).
תוכן העניינים
נושא                                                                                                                 עמוד מבוא – רקע תיאורטי                                                                                         4
רקע על חברת אוטופונט                                                                                      5
הערכת הנושאים האסטרטגיים בחברת אוטופונט                                                 5
תיאור הענף – השינויים בסביבה התחרותית                                                        5
ניתוח סביבת המאקרו – PEST                                                                           6
ניתוח סביבת המיקרו הפנימית והחיצונית – TOWS                                            8
חזון מטרות ויעדים                                                                                            9
פילוח השוק                                                                                                       9
יתרונות תחרותיים נתמכים SCA –                                                                    9
תנאים עיקריים להצלחה – KSF                                                                                     10 תנאים קריטיים להצלחה – CSF                                                                                    10 נכסיות המותג – Brand Equity                                                                            10 מיפוי תפישתי                                                                                                    11
מרכיבי האסטרטגיה בחינת פורטפוליו המוצרים  – BCG                                                         12
בחירת אסטרטגיה גנרית                                                                         13
בחירת אסטרטגיית צמיחה – Ansoff                                                       14
אסטרטגיית התרחבות לפי תמהיל 4P                                                      15
סיכום והמלצות                                                                                                 15
ביבליוגרפיה                                                                                                      17