ניתוח עקומות הצע וביקוש בחברת התעופה אל - על

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 952
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

ניתוח עקומות היצע וביקוש בחברת התעופה הלאומית של ישראל אל – על תוכן עניינים מבוא …………………………………………………………………………………………עמוד 1 .
גורמים המשפיעים על התנודות בעקומות ההיצע והביקוש של חברת  אל – על ……..עמוד 2 .
התערבות ממשלה ………………………………………………………………………….עמוד 5 . סיכום ……………………………………………………………………………………….עמוד 6 . ביבליוגרפיה נספחים מבוא
קצב הצמיחה של המשק הישראלי נמצא במגמת ירידה וצפוי להמשיך לרדת .
המשך המאורעות הביטחוניים פוגע בתפוקה של ענפים רבים במשק . הסימנים הראשוניים לפגיעה זו הורגשו בענף התיירות , הבנייה והחקלאות , בהם נסמך המשק הישראלי על כוח עבודה פלשתינאי ובנוסף – ספגו הענפים ירידה דרסטית בביקוש .
חשש נוסף לחוסנה של הכלכלה הישראלית נשקף מתגובתם של משקיעים זרים לחוסר האיזון הכלכלי – פוליטי ולהאטה בזרימת ההון הנכנס לישראל ומכוון להשקעות בחברות ההיי – טק . אלה עשויים לפגוע בתפוקה ולהקטין את הייצוא שהיווה בשנים האחרונות את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק .
המשך המהומות בשטחים יביא גם להקטנת שיעור צמיחת התוצר הלאומי הגולמי .
למרות ההאטה בקצב הזרימה של מט"ח לארץ , בעיקר בגלל הירידה בתיירות ותגובת המשקיעים הזרים לחוסר היציבות באזור – נשמרה היציבות היחסית בשער השקל מול הדולר . מלשכת מארגני התיירות הנכנסת נמסר כי :
–          שוק התיירות יפסיד בשנת 2001 כ – 2.2 מיליארד דולר . –          ההכנסות מהתיירות הנכנסת יעמדו בשנת
2 001 על כ –
1 .8 מיליארד דולר .
       (צפי ההכנסות לשנה זו היה כ – 4 מיליארד דולר) –          בשנת 2000 הסתכמו ההכנסות בתיירות ב – 4 מיליארד דולר לעומת שנת 1999 בה הן הגיעו ל –
3 מיליארד דולר . שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת ומנכ"ל יוניטורס : " המצב היום הוא , שתעשיית התיירות צריכה להתחיל להתרגל להידוק החגורה . יש להקטין את המערכות האופרטיביות ואת כל המערכות הנלוות בענף התיירות , משום שבמצב כזה תהיה פגיעה גם בפיתוח התשתיות . ככל שנתרגל יותר למציאות הזו – כך הנזק ימוזער . מדובר בתהליך ארוך שבו נצטרך ללמוד לעבוד מול תיירות אחרת , אכפתית , כזו שמזדהה עם מדינת ישראל " .
חברת התעופה הלאומית של ישראל אל – על  נמצאת כיום במצב הכלכלי הקשה ביותר אליו נקלעה מאז היווסדה .
לפי אומדנים שהכין אגף התכנון והכלכלה של חברת אל – על  , בשנים הקרובות צפויים לה רק הפסדים :
ב – 2001 תפסיד החברה כ – 105 מיליון דולר . ב – 2002 תפסיד החברה כ – 50 מיליון דולר .
ב – 2003 כ – 41 מיליון דולר  וב – 2005 – 24 מיליון דולר .
משבר התיירות הנוכחי , עליית מחירי הדלק , ואיסור טיסות בשבתות וחגים הנם דוגמאות אשר להם השפעה ניכרת על מצבה הנוכחי של  אל – על  .
עם זאת , הסכימו ראשי החברה , שר התחבורה אפריים סנה ומנהל רשות החברות הממשלתיות כי חובתה של  אל – על  לשנות את מבנה הפעילות שלה כדי לעצור את בריחת המזומנים מקופתה.
בעבודה זו ידונו הצעדים הנדרשים על מנת לסייע  לאל – על במצבה הקשה , תנודות בעקומות הביקוש וההיצע וכן הצעדים בהם נקטה החברה במהלך שנת 2001 .