העבודה סוקרת את תוכנית הריאליטי "השגריר" על פי מאפייניהן של תוכנית הריאליטי הנסקרים בעבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7358
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

ז'אנר תוכניות הריאליטי מהווה היום את שליטה הבלעדי של הטלביזיה. תוכניות הריאליטי תופסות אחוז נכבד מסך כל תוכניות הטלביזיה בעולם המערבי ומככבות בטבלאות הרייטינג . המצב אינו שונה בישראל . בעבודה זו אבקש להתחקות אחר אחת מהן. התוכנית "השגריר" הופקה על ידי בית היוצר של שידורי קשת בתקופה של טרום המכרז על הפעלת ערוץ 2 . במסגרת המכרז החדש אחת מן הזכייניות ( קשת, רשת וטלעד ) תאבד את זכותה לשדר בערוץ . תקופת טרום המכרז אופיינה במאמצים רבים של שלושת בתי השידור לשאת חן בעיניה שךל הוועדה הבוחרת.
נסיונות אלה כללו את הרצון להפגין יצירה של טלביזיה איכותית , השונה מן ההיצע הנחות היומיומי שאנו מורגלים בו בשידורים המסחריים . אחד מנושאי הדגל של הטלביזיה האיכותית מבחינתה של קשת היה העלאתה של תוכנית ריאליטי בעלת מטרה לאומית נעלה .
תוכניות הריאלטי ככלל סובלות מתדמית של טלביזיה נחותה. קשת ראו את הערך הלאומי המוסף אשר אמור היה לקרוץ לאנשי הוודעה הבוחרת בהפקתה של תוכנית אשר תייצר מתוכה את השגריר אשר ייפתור את בעיית ההסברה של ישראל בעולם בתקופה קשה זו . בעבודה זו אבקש לנתח את התוכנית "השגריר" ולבדוק האם יש אמת ביומרתה של הזכיינית לייצר תוכנית ריאליטי בעלת חשיבות לאומית וערך מוסף או שמא מדובר בתוכנית ריאליטי נחותה נוספת בפס הייצור הבלתי מתכלה של תוכניות מעין אלו . בחלק הראשון של העבודה אאפיין את מרכיבי הז'אנר ואניח את היסודות על בסיסם אבחן את התוכנית המדוברת מאוחר יותר. אותם יסודות נבחרו על ידי על סמך היכרות עם מבחר תוכניות ריאליטי ועל סמך קריאתו של חומר כתוב רב בנושא.
מקובל עליי שיהיו כאלה אשר יצביעו על יסודות דומיננטיים אחרים או נוספים . בחלק השני של העבודה אסקור בקצרה את תולדותיו של הז'אנר בטלביזיה האמריקאית ולאחר מכן גם בטלביזיה הישראלית . בחלק הבא של העבודה אסקור כמה מן התיאוריות התקשורתיות הבסיסיות הקיימות תוך קישורן לז'אנר הריאליטי על מנת לנסות ולתת בסיס תיאורטי מוצק לדברים . לאחר מכן אבחן את התוכנית "השגריר" לאורם של היסודות אותם איבחנתי ולאורן של התיאוריות התקשורתיות בהן עסקתי . לסיום אנסה להעריך את התוכנית ביחס לתוכניות ריאליטי אחרות וביחס לכוונתה המקורית ויומרתה של קשת .