סמינריוןתרומתה של ביקורת המדינה לשיפור איכות המנהל הציבורי בישראל.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6994
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תרומתה של ביקורת המדינה לשיפור איכות המנהל הציבורי בישראל.
תוכן העניינים
מבוא  –.
עמ' 3.
  אבני דרך בהתפתחות ביקורת המדינה –. עמ' 4-5.
     תיאוריות:
         
1 .  גישת המערכת –.
עמ' 6-7.
         
2 .  האינטרס הציבורי –
עמ' 8-9.
         
3 .  העלאת נושאים לסדר היום הציבורי — עמ' 10.
   מקומה ומעמדה של הביקורת — עמ' 11.
מאפייני ביקורת המדינה בישראל …
עמ' 12-14.
  המנהל הציבורי בעייני ביקורת המדינה — עמ' 15-19.
קווים לסוגיית האפקטיביות של ביקורת המדינה בשיפור המנהל הציבורי -. עמ' 20-22.
סיכום  —
עמ' 23-24.
 ביבליוגרפיה .
עמ'
5 -26.
מבוא
קיומן של מסגרות לביקורת המדינה בארצות ובמשטרים שונים הינה מן המקובלות. מסגרות אלו קנו להן מקום בולט במסכת הממשל המודרנית, בעיקר במדינות שמשטרן דמוקרטי. דומה שאין עוררין על היותה של הביקורת מיסודות המדינה והחברה המודרנית וללא ביקורת יתכן ויהיה שיבוש בהליכים הדמוקרטיים, קיומה ופעולתה של ביקורת מקצועית ובלתי תלויה, הינה חלק בלתי נפרד של הליכים אלו. מוטל על ביקורת המדינה לדווח לגופים המחוקקים, המבצעים ולציבור הרחב על מימצאיה שעניינם פעולות הממשל הנעשות בכספי הציבור ועבורו.
ביקורת המדינה היא תפקיד ניהולי אשר מטרתה להבטיח נשיאה באחריות על הוצאות של כספי ציבור. הביקורת מבצעת זאת באמצעות השוואת ממצאי הביקורת לתקנים של סדירות, של חוקיות וחיסכון ושל יעילות ואפקטיביות.
כמו כן, הביקורת מציעה דרכים לתקן שגיאות ומחדלים ולהציע הצעות לשיפור. במהלך עבודת הביקורת היא בוחנת ומדגישה את היבט טוהר המידות באמצעות ביקורת סטיה מנורמות אלו.
בעבודה זו אבחן האם ביקורת המדינה בישראל תורמת לשיפור איכות המנהל הציבורי, כאשר ההשערה היא שיש מתאם בין איכות הביקורת, לבין השיפור באיכות המנהל הציבורי, משמע, ככל שרמת הביקורת הציבורית עולה, כך גם רמת איכות המנהל התקין תעלה.
הטענה תיבדק ע"י בחינת דוחות מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, ממצאים שנמצאו לקויים בביקורת שנערכה ע"י מבקר המדינה והאם תוקנו ליקויים אלו, וכן בחינת מגמות דגשים וגישות של הביקורת הציבורית בישראל.