עבודה זו סוקרת את יעילותו של כלי המודל הרעיוני בתהליך התכנון, ובוחנת אותו באמצעות סקר שנערך בקרב סטודנטים מבית הספר לארכיטקטורה בטכניון.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10993
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר המודל הרעיוני הוא כלי עזר מקובל בקרב סטודנטים בשלבים הראשונים של תהליך התכנון. עבודה זו סוקרת את יעילותו של כלי המודל הרעיוני בתהליך התכנון, ובוחנת אותו באמצעות סקר שנערך בקרב סטודנטים מבית הספר לארכיטקטורה בטכניון. הממצאים המרכזיים של הסקר מחזקים את מעמדו של כלי המודל הרעיוני ככלי עזר בתהליך התכנון. מן הסקר עולה, שרוב הסטודנטים נחשפו לכלי זה- הם יודעים להגדירו ומבינים את משמעותו, יתרונותיו וחסרונותיו. הסטודנטים רואים במודל הרעיוני כלי שאינו משמש רק כמניע להתחלת תהליך התכנון, אלא גם בסיס או עוגן אליו הם יכולים לחזור בכל שלבי התכנון. הוא משמש נקודת ייחוס בו נעזרים הסטודנטים לבקר ולבחון את תהליך עבודתם. סטודנטים רבים עבדו עם כלי זה במהלך לימודיהם, כמחציתם מבחירה וכמחציתם העידו שימשיכו להשתמש בו. כלומר, הכלי הוכיח עצמו ככלי עזר יעיל ולכן בוחרים הסטודנטים להיעזר בו. הסטודנטים ממליצים עליו לסטודנטים אחרים, לפחות ככלי שחשוב להתנסות בו על מנת לבדוק אם הוא מתאים להם ועוזר ומקדם אותם. לכלי המודל הרעיוני יכולת להיות כלי עזר חשוב בתהליך התכנון לפחות למחצית מן הסטודנטים שעבדו עמו. הוא יכול להוות מניע לתחילת העבודה ונקודת ייחוס העוזרת לבקר את תהליך העבודה בשלביו השונים. לכן, יש להציגו ולהסבירו ולאפשר לסטודנטים להתנסות בו.