עבודה סמינריונית הכוללת בתוכה תיאור מקיף ורחב של הבדלים בין המינים. שם העבודה: ג'נדר- הבדלים בין המינים בגיל ההתבגרות. ציון הסמנריון: 96

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 14664
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הנושא                                                                                     עמוד מ ב ו א                                                                                                              2          פרק
1   –  תיאוריות המתייחסות לגיל ההתבגרות                                                  4                                                                     
1 .1          התיאוריה הביו גנטית
1 .2          התיאוריה הפסיכואנליטית
1 .3       התיאוריה הפסיכו סוציאלית
1 .4       התיאוריה הפסיכו אינטלקטואלית
1 .5       ג'נדר – גישות פמניסטיות –  ביקורתיות על הגישות הקלאסיות        פרק 2   – ההתפתחות הגופנית והשינויים המיניים                                                18        
2 .1         ההתבגרות הגופנית
2 .2          השינויים המיניים פרק 3 – התפתחות חברתית – המתבגר עם החברה ובני המשפחה                         21        
3 .1          השפעת קבוצת בני הגיל "חברת השווים"
3 .2          ג'נדר והצפיות החברתיות בגיל ההתבגרות
3 .3          המתבגרים עם בני המשפחה פרק 4   – התפתחות קוגניטיבית                                                                          27         פרק 5   – טקסי מעבר בגיל ההתבגרות, סקירה בחברות שונות                                          5.1       נער ארפאשי 5.2       נער ונערה בתימן 5.3       בני המורסי באתיופיה 5.4       טקס התבגרות בגויאנה החדשה 5.5       טקס בר מצווה בת המצווה 5.6       הצבא כטקס מעבר ס  י   כ   ו  ם                                                                                                     39         ב י ב ל י ו ג ר פ י ה                                                                                            41                                                                                                                    מ ב ו א "ויברא אלוקים את האדם בצלמו בצלם אלוקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם" (בראשית א,כ"ז). פירש רש"י לפסוק זה שני פירושים :
1 – פירוש אגדה- בתחילה נבראו שני פרצופים בבריאה אחת ולאחר מכן חילקם אלוקים לשני גופים.
2 – פשט- קודם נברא האדם ורק לאחר מכן נבראה האישה כאשר אלוקים לקח מצלע האדם וברא אותה. כבר בסיפור הבריאה אנו מוצאים מחלוקת בין הדרש לפשט בעניין בריאת האדם והאישה. מחלוקת זו מובילה אותנו בעתיד לנושא ההבדלים בין המינים. עלפי פסוק זה לא ברור לנו מי נברא קודם, ומהם ההבדלים בין המינים? בעבודתי זו בחרתי להתמקד בנושא ההתבגרות תוך שימת דגש על ההבדלים בין המינים בגיל זה. מהי ההתבגרות? מתי היא מתרחשת, תקופה זו אינה ברורה לחלוטין ולכן נקדים בהגדרות לנושא.   המילה "התבגרות" נובעת מן הפועל הלטיני "אדולסצרה" (adolescere ) שפירושו לצמוח או לצמוח לקראת בגרות. מבחינה סוציולוגית – ההתבגרות, היינה תקופת מעבר מן הילדות התלותית אל הבגרות, המספקת צורכי עצמה.
מבחינה פסיכולוגית – זהו מצב גבול שבו יש להגיע לכלל הסתגלויות חדשות, כאלה שתבחנה בין התנהגות הילד לזו של המבוגר בחברה נתונה. מבחינה כרונולוגית – זהו טווח הזמן שבין גיל 12 או 13
בערך ועד לשנות העשרים המוקדמות, תוך שינוי אינדיווידואלי ותרבותי.
גיל ההתבגרות נוטה להופיע מוקדם יותר אצל בנות מאשר אצל בנים ולהסתיים מוקדם יותר בחברות פרימיטיביות מאשר חברות מערביות (  סולברג ,1994).     תקופת המעבר שבין הילדות לבגרות מכונה תקופת ההתבגרות. בתקופה זו הפרט נפרד מעולם הילדות המוכר והבטוח צועד אל עולם חד ולא ידוע – עולם המבוגרים. גיל ההתבגרות קשור אצל רבים ,למרד נעורים", מריבות עם ההורים ובבית-הספר, משברים ולבטים אישיים ופילוסופיים כלליים. כל שינוי ומעבר בחיים מלווה בקשיי הסתגלות. בציבור מקובלת הצעה שגיל ההתבגרות הוא תקופה קשה ומלחיצה הן למתבגרים והן להוריהם. אך האמנם חייבת תקופה זו להיות מלווה במשברים? פסיכולוגים חלוקים ביניהם בדעותיהם בשאלה מהי התבגרות, מתי היא מתחילה ומתי היא מסתיימת. יש הסבורים שתקופה זו אינה בהכרח תקופת משבר, לפחות לא יותר מאשר כל תקופה אחרת בחיים.
לעומתם, יש הסבורים שתקופת ההתבגרות היא שלב התפתחותי קשה המלווה בד"כ במשבר ובעימותים עם הסביבה (בר -אל, 1996).
במהלך עבודה זו נדון בכמה היבטים חשובים המציינים את גיל ההתבגרות. בתחילה נדון בארבע תיאוריות פסיכולוגיות עיקריות על התפתחות האדם, המדגישות את הייחודיות של גיל ההתבגרות. כל תיאוריה מתמקדת בתופעות חשובות אחרות של גיל זה , כל תיאוריה תורמת את חלקה להעמקת הידע בהיבטים שונים באישיותו של המתבגר. התחום הביולוגי מודגש בתיאוריה הבין -גנטית של סטנלי האל. הריגושי בתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד וביתו אנה. החברתי בתיאוריה הפסיכו-סוציאלית של אריק אריקסון.
וההכרתי בתיאוריה הפסיכו-אינטלקטואלית של ז'אן פיאזה. כביקורת על הגישות הפסיכולוגיות נציג את הגישות הפמיניסטיות של מרגרט-מיד, קרול-גיליגן, ננסי-צ'דורוב ואחרות. וכאן ננסה לחבר את נושא הג'נדר והתנועה  הפמיניסטית לנושא ההתבגרות. לאחר מכן נציג היבטים שונים של גיל ההתבגרות כמו: ההתפתחות הגופנית והבשלות המינית תוך שימת דגש על ההבדלים בין המינים. נתייחס להתפתחות החברתית של המתבגר בחברת השווים,במשפחה ובצפיות החברתיות ממנו. לאחר מכן נרחיב גם על ההתפתחות האינטלקטואלית שעליה דיבר פיאז'ה ונציין מחקרים שונים שנעשו בנושא. את העבודה נחתום בטקסי מעבר המציינים את המעבר מגיל הילדות לעבר הבגרות, נסקור טקסי מעבר בחברות שבטיות, חברות מודרניות באמריקה הלטינית ואף את החברה היהודית המציינת את טקס הבר מצווה והבת מצווה . והמעבר לצבא המשמש כטקס מעבר בחברה הישראלית.