כלכלת רשת ככלי שיווקי בעידן המודרני

מקצוע
שנת הגשה 2003
מספר מילים 6620
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא. 1
סקירת ספרות. 3
כלכלת רשת. 3
הפרסום כמוצר רשת. 7
פרסום באמצעות טלפון נייד. 11
דיון ומסקנות. 17
סיכום. 20 ביבליוגרפיה. 21
מבוא
בשנים האחרונות, התרחבו ביותר המחקרים הכלכליים הנוגעים לרשתות ולשיווק ברשתות. כיום קימות עובדות מוצקות המדגישות את החשיבות שיש לתפקיד הרשתות בהשפעתן על החברה והכלכלה. דוגמאות בולטות הצביעו על החשיבות וההשפעות שיש לרשתות על תחומי חיפוש עבודה, מסחר, אשראי, ביטחונות הדדיים ושיתוף רווחתי. חוקרים טוענים כי בקונטקסט של אסטרטגיות פעולה הארכיטקטורה של הרשת היא בעלת השפעה גדולה על הצרכנים ועל הספקים כאחד. הצרכנים לומדים את התועלת בכלכלת הרשת ואת המוצרים המוצעים ומנגד הספקים לומדים להבין את רצון ודרישת הצרכנים. כלכלת רשת היא בעלת תפקיד חיוני בחיים המודרניים ובמיוחד עם תחילת המילניום השלישי. הכלכלה המודרנית תהיה מאד מצומצמת ללא תובלה, תקשורת, מידע ורשת מסילות ברזל. מוצרי רשת המציגים צריכה חיובית וחיצוניות חיובית למוצר/שירות  מעלים את ערכו של המוצר ואת מכירותיו לפלח השוק המיועד.
מהי בעצם כלכלת רשת ?
כאשר מדברים על כלכלת רשת מדברים על כך שקיימים מוצרים שאינם יכולים להיות בשימוש בצורה מבודדת, אלא יש צורך שאותם מוצרים (או תואמים להם) יהיו גם בשימוש אחרים בכדי שניתן יהיה להשתמש בהם באינטראקציה עם אחרים. אין כל ערך למוצר אם הוא בודד כאשר נועד לשימוש אינטראקטיבי בין גורמים שונים. לדוגמא השימוש במכשיר הפקסימיליה – כאשר קיים מכשיר אחד כזה בשימוש אין לו ערך אלא יש צורך שגם אצל אחרים הוא יהיה בשימוש בכדי לתקשר.
כלכלת הרשת עלתה משמעותית בשני העשורים האחרונים למרות שהיא אינה חדשה כלל. היא היתה ידועה ובשימוש עוד מימי הכלכלה הישנה, מרשתות הרוכלים באירופה של ימי הביניים, דרך כניסת הטלפון והטלגרף בשלהי המאה ה19- והיא ממשיכה לעידן הכלכלה החדשה מהולדת רשת האינטרנט בשנות השישים עד פיתוח האינטרנט. כלכלת הרשת חובקת תחומים מגוונים ונוגעת למוצרי רשת חדשניים כמו רשתות מידע ותקשורת, למוצרים פחות חדשניים כמו רשתות תחבורה ובנקאות והיא אפילו נוגעת לתחומים שכלל אינם נראים קשורים לנושא כמו יחסי מוצרי בסיס ומוצרים משלימים (למשל חומרה/תוכנה, משחקי וידאו ביתיים, שוק ה-DVD ועוד). כלכלת הרשת, הינה לפיכך הנדבך המרכזי הניצב בין הכלכלה הישנה וזו המכונה כלכלה חדשה, כאשר ההבדל ביניהן נסב בעיקר על חשיבותה ומרכזיותה של כלכלה זו והפרקטיקה הנלמדת ממנה. בעשור האחרון ניתן להצביע על סוגים שונים וחדשים של מדיות פרסום שהצטרפו לסגנונות הישנים. הצורות החדשות הבולטות ביותר הן כאלה המנצלות את הטכנולוגיה האלקטרונית שתפסה תאוצה משמעותית. רשת האינטרנט נתפסת כיום כמדיה פרסומית רבת היקף ועוצמה. הגידול העצום במספר המשתמשים הן בארגונים והן במגזר הפרטי הפכו את הפרסום ברשת לאטרקטיבי ביותר, ואכן, חברות וארגונים רבים מקימים אתרי אינטרנט כדי להיכנס לתודעת הציבור ובמטרה לקדם מכירות ולייעל את השרות.
עבודה זו מתמקדת בתחום הפרסום באמצעות הטלפון הנייד כאחד האלמנטים של כלכלת רשת בכלל ופרסום כאחד התחומים של כלכלת רשת. פרסום סלולרי הינו ערוץ פרסום שתפס תאוצה רבה בשנים האחרונות.
פעמים רבות אנו עדים למפרסמים אשר רוכשים בסיס מידע של מספרים סלולריים ושולחים מסרים אל הלקוחות, מבלי שהם יודעים פרטים מדויקים על אותם לקוחות.
התנועה המסיבית של רכישת טלפונים ניידים ברחבי העולם יוצרת ערוץ תקשורת ייחודי הטומן בחובו ישירות, אינטראקציה, כיוון למטרה ומיקוד שיווקי מתאים עבור צרכנים בכל רחבי העולם. במצב זה הולכת ומתגברת המגמה של שימוש בטלפון הנייד כמדיה פרסומית ובכך להגיע לצרכנים רבים. כיום עדיין לא ניתן להצביע על כך שמדיה זו תתפוס את מקומו של המחשב אך אין ספק שהמגמה היא לשילוב בין השניים תוך שימוש בטלפון הנייד כגורם נוסף ואטרקטיבי.