תיירות בת קיימא

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7406
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                           2
פיתוח בר קיימא – היבט היסטורי               3
סקירה ספרותית                                         6
מהי בעצם תיירות בת קיימא?                     9
מפה ירוקה לירושלים                                  15
מסקנות והמלצות                                        19
סכום                                                           20 ביבליוגרפיה                                                21
נספחים מבוא נושא העבודה הזאת הוא תיירות בת קיימא.
"המרוץ להעלאת רמת החיים, שגם בו רבים מדי נשארים מאחור, הופך והולך למרוץ של פגיעה באיכות החיים: האוויר הולך ומזדהם; החופים הולכים ונעלמים; הים והנחלים מושחתים; שדות ופרדסים, נופי חורש ומרחבי מדבר מתכסים באספלט ובבטון; הבריאות מאוימת על ידי מגוון של רעלים באוויר ובמים, במזון ובאדמה; המגוון הביולוגי מצטמצם יותר ויותר. קצב ההרס הולך וגובר וחורג בהרבה מכושר ההתחדשות וההתאוששות של הטבע: בעשרים השנים הבאות צפויה פעילות הבינוי והזיהום להיות שקולה לזו שהתרחשה כאן במאה העשרים כולה."  http://www.heschelcenter.org כניסה לאתר 03/01/06.
אין היום מקום על פני כדוה"א שאינו מושפע בצורה זו או אחרת מהידרדרותה המואצת של הסביבה, בין אם זה זיהום אוויר, זיהום מים או פיתוח שאינו מותאם לסביבה הטבעית ולאוכלוסייה המקומית. בשנים האחרונות החלו להתעורר קולות שזעקו בקולי קולות כי מצב הסביבה הולך ומחמיר ואם לא יפסק ההרס עכשיו ומיד תבוא כליה על הסביבה בה אנו חיים ולא נצליח לשקמה בעתיד. אין ספק כי ישנה חשיבות רבה להמשך הפיתוח בכל תחומי החיים; בנייה, חקלאות, תעשיה, תשתיות ותיירות, אך בד בבד לפיתוח יש לשים לב כי כיום צריכת משאבי הטבע עולה על קצב התחדשותם דבר שעלול לגרום למחסור במשאבים לדורות הבאים.
בעקבות קולות אלו קמו ועידות שונות הרעיון שעמד מאחוריהן הוא שהאנושות הגיעה לרגע מכריע בתולדותיה ומכאן והילך יש צורך לחשוב על חלופות למען עתיד טוב יותר. בועידות עלה המושג "פיתוח בר קיימא" שמוגדר כפיתוח העונה על דרישות ההווה מבלי לפגוע בצורכי המחר. כיום ישנה הסכמה כי עקרונות "פיתוח בר קיימא " מקובלים כגישה עיקרית ובסיסית לכל סוג של פיתוח כולל תיירות. בתחום התכנון התיירותי קיימת משמעות רבה לנושא של "פיתוח בר קיימא " שכן לתיירות השפעות קשות על הסביבה ועל האוכלוסייה המקומית וללא תכנון מאוזן , משמר וארוך טווח התיירות לא תמשיך להתפתח והנזק הגדול שיתרחש ידיר את רגלי התיירים מלהגיע למקום.  קיימת טענה כי ההגנה על הסביבה הנה מרכיב חיוני ובסיסי להצלחה של מיזם תיירותי ועל מנת שהתיירות תהיה כלכלית באמת עליה לשאוף לשיפור רמת החיים של התושבים המקומיים ולהגן על הסביבה.
במהלך העבודה נדבר על היסטוריית ואסטרטגיית פיתוח בר קיימא, נביא בסקירה ספרותית את מושגי יסוד בנושא פיתוח בר קיימא ותיירות בת קיימא. נדבר נסביר מהי בעצם תיירות בת קיימא ונתמקד בפרויקט חדש "מפה ירוקה לירושלים", כמוכן יופץ שאלון החוקר את המודעות של תושבי ירושלים והמבקרים בה בנושא פיתוח בר קיימא ככלל ופיתוח פרויקט "מפה ירוקה לירושלים" בפרט, נביא מסקנות והמלצות לגבי דברים שדיברנו עליהם ונסכם את הנושא.