הפרטת חברות בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6838
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
נושא עמודים מבוא
2-4
מודלים-ניתוח השוואתי 5-10 הפרטת חברות בישראל-יישום
1 1-14
סינתזה בין התיאוריה ליישום
1 5-21
סיכום
2 2
ביבליוגרפיה
2 3

1 . הקדמה עיצובן הכלכלי והחברתי של מדינות המערב לאחר מלחמת העולם השנייה הגדיל מהותית את משקלו של הסקטור הציבורי בכלכלה הלאומית של מדינות אלו.
הצורך בביטחון וברווחה לאחר משבר שנות ה-30 הביא להגדלת מעורבותן של הממשלות בחיי המשק בכדי לעצב את המשק ולעודד את צמיחתו. חברות ממשלתיות רבות נוצרו הן ע"י הקמתן מלכתחילה ע"י הממשלה כדי להבטיח אספקה סדירה, אמינה וזולה של שירותים לציבור הרחב ובכללם בניית תשתית לפיתוח תעשייתי וכלכלי ולניצול יעיל של אוצרות טבע והן ע"י הלאמה של חברות פרטיות מסיבות פרטיות, פוליטיות-אידיאולוגיות, שינויים, הלאמת קרקעות ומניעת התמוטטות כלכלית של מפעלים ומוסדות מרכזיים. ברם, תהליך זה של הגדלת הסקטור הציבורי בבעלות הממשלה שהחל אפוא בשנות ה-30 וה-40 וקיבל תאוצה בשנות ה-60 וה-70 נעצר בשנות ה-80 ומאז החלה מגמה הפוכה שעיקרה צמצום המעורבות הממשלתית הישירה בפעילות הכלכלית ושחרור מרבי של הסקטור הפרטי מעול הפיקוח וההכוונה המרכזיים. מגמה זו באה לידי ביטוי בביצוע "הפרטות" של חברות ממשלתיות וכבר מזה כשני עשורים עומד תהליך ההפרטה במרכזן של תכניות כלכליות במדינות העולם המערבי בפרט ובמדינות העולם בכלל. קריסת ברה"מ והתמוטטות המשטרים בגוש המזרחי של אירופה היו רק המחשה של כישלון השיטה הכלכלית של ניהול מרכזי ומעורבות יתר של הממשלה ואת ניצחון שיטת כלכלת השוק. המעבר לכלכלת "שוק חופשי" בעיקר בארצות מזרח אירופה והקטנת מעורבות הממשלה במשק במדינות רבות, הפכו לחלק אינטגראלי של מדיניות כלכלית מקובלת ברוב המשקים בעולם. התהליך לא פסח על המשק הישראלי והוא עומד על סדר יומן הכלכלי של הממשלות השונות בישראל מאז מחצית שנות ה-80. בעבודתנו נתמקד בתהליכי ההפרטה בישראל, נכיר את שיטות ההפרטה בישראל כחלק מתהליך בעולם המערבי, ננתח את הצלחתן/כישלונן של ההפרטות בישראל ונבחן האם הן הולמות את אופיו של המשק הישראלי.

1 .1 מהי הפרטה?
תהליך הפרטה הינו העברת משקלו של הסקטור הציבורי מידי הממשלה לסקטור הפרטי. באופן ספציפי מתייחסת ההפרטה להקטנת מעורבותה של הממשלה בתהליך הייצור. מעורבות זו באה לידי ביטוי במישור הראשון ב"רפורמה" ו"ליברליזציה" ע"י הקטנת התקנות, ההסדרים וההגבלים ובמישור השני מתייחסת להעברת ייצור של מוצרים ושירותים עבור הציבור הרחב לידיים פרטיות.
בעבודתנו נתייחס בעיקר להפרטה של מוצרים שמייצרות יחידות עסקיות הנמצאות בבעלות ממשלתית, אך נמכרים בשוק החופשי לצרכנים פרטיים תמורת תשלום כגון: חשמל, מים, דואר, תקשורת, תחבורה, פחם, נפט ועוד.