תוכנית למניעת התמכרות לסמים בקרב בני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2690

תקציר העבודה

" הכל ולא כלום" תוכנית למניעת התמכרות לסמים בקרב בני נוער בני טובים בעבר סברו שאותם גורמי רקע או סטיות הדוחפים אדם לפשע, מובילים אותו גם אל השימוש בסם. אנשי העולם התחתון, סרסורים ופרוצות רגישים למדי מבחינת מבנה אישיותם ורדופים תסכול, רגשי נחיתות ואכזבות מרובות. אנשי שוליים, מבחינה חברתית, למודי סבל בוחרים לעצמם את פתרון הסמים. כנגד סברה זו, נטען שאין לשייך את תופעת ההתמכרות לסמים לחתך מסוים אחד של החברה, כיום, מוכיחה המציאות שאף בני טובים, בעלי מקצועות חופשיים, ואפילו בני המעמד הגבוה, הינם צרכני סמים.
תופעת השימוש בסמים בקרב בני טובים, מנקודת מבטם לכאורה איננה הרסנית והם רואים בה כתחביב חולף, אך בפועל אנו למדים יום יום על נזקי התופעה והחמרתה בקרב אוכלוסייה זו ובכלל, החל מבידוד חברתי, התמכרות אינטנסיבית ועד לידי התאבדות.
בעבודה זו נסקור את הסיבות להתפשטות "המגיפה המסממת" בקרב בני נוער בני טובים החל מסקרנות, רצון לבריחה, פיתוי להתנסות חדשה ועד ביטוי למרד ומחאה במוסכמות ובקיים, נבחן תיאוריות שונות השואפות להסביר את תופעת ההתמכרות לסמים בקרב אוכלוסייה זו וכמובן נציע תוכנית מניעה שמטרתה היא להביא את אוכלוסיית היעד להכרה שאין כל היגיון ויתרון בשימוש בסמים, שהרי בעיות וצרכים ניתנים לפתרון וסיפוק באין ספור דרכים שונות, לאו דווקא על ידי שימוש בסמים. התוכנית המוצגת, תיושם על נוער באזורים נבחרים בארץ ותאיר אור בתחומים שונים, ביניהם התחום הקוגניטיבי, הריגושי וההתנהגותי מתוך הבנה שהרתעה ואכיפת החוקים האוסרים שימוש בסמים אינם מספיקים למניעת התופעה בקרב אוכלוסייה זו, ולכן יש להגיע לידי גיבוש ערכים, חינוך להתמודדות יעילה יותר וחיובית עם החיים, פיתוח האחריות האישית של הפרט ויכולתו להחליט באשר לסגנון חייו, בעמדו לפני ההכרעה אם להשתמש או להימנע מן השימוש בסמים.