עבודה זו מנתחת את הסרט חכמת הבייגלה ע"פ 2 גישות מרכזיות תיאוריית האינטראקציה הסימבולית ותיאוריית החליפין.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3157
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עיניינים מבוא ע"מ
3 פרק 1-סקירת ספרות .
-.ע"מ 4-6
פרק 2-ניתוח הסרט–. ע"מ 7-9
פרק 3
-דיון -..ע"מ
1 0-11
סיכום ע"מ
1 2
ביבליוגרפיה -.ע"מ
1 3
-2- מבוא
            הסרט "חכמת הבייגלה" שיצא לאקרנים בשנת 2002 מספר את סיפורו האישי של הבמאי אילן הייטנר, שהוא גם סיפור של דור שלם של צעירים בשנים האחרונות. זהו סרט של דיאלוגים קולחים ומרגשים של שטויות וחוכמות קטנות, של דמויות מהחיים שאתה מרגיש כאילו הכרת תמיד.
גולן, גיבור הסרט מתאר את מחשבותיו ורגשותיו בגוף ראשון ובשפה פשוטה, דבר שמקנה לצופה תחושה של חיטוט בתוך יומן אישי. יחד עם זאת, קיימים גם דיאלוגים  רבים של הגיבור עם יתר הדמויות המרכזיות בחייו.
בחרנו לנתח את הסרט על פי שתי תיאוריות מרכזיות אשר עוסקות באינטראקציה בין בני אדם. האחת, והמרכזית מבניהן, תיאורית האינטראקציה הסימבולית, אשר גורסת שהמציאות בה אנו חיים אינה דבר קבוע מראש אלא היא תוצאה של משא ומתן יום יומי בין בני האדם, אשר בו  כל אחד מפרש על פי ראות עיניו את הסביבה בה הוא חי. השנייה, תיאורית החליפין, אשר נקודת המוצא שלה היא שלבני האדם אינטרסים מגוונים הן  אישיים והן כלכליים בבחירתם לקיים אינטראקציה עם האחר. שתי התיאוריות הללו יכולות להסביר את הסרט משתי זוויות שונות, תיאורית האינטראקציה הסימבולית, תציג לנו את זהותו המתגבשת של גולן ונטייתו להגיב לסביבה באופן הסובייקטיבי, המתאים לו.
ואילו בהקשר לתיאורית החליפין נראה את אופן יצירת הקשרים של גולן, גיבור הסרט, עם אנשים ומוסדות חברתיים בדרך שמנסה להתנגד לתיאוריה. אם כן, עבודה זו תנסה לענות על השאלות מהו התהליך אשר עובר הגיבור הראשי בסרט? וכיצד נבנית זהותו של גולן במהלך הסרט?