עבודה סמינריונית בנושא השפעת התנועה לביטול עונש המוות על ביטולו בארה"ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6211
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר -…
3
מבוא –.
4
פרק 1 – סקירה היסטורית —
5
פרק 2 – בעד ונגד עונש המוות -.
10 פרק 3 – התנועה לביטול עונש המוות –.
16
סיכום —
21
ביבליוגרפיה .
22
תקציר ערכו של עונש המוות ונקיטתו נושא אופי וכחני לאורך ההיסטוריה במקומות שונים בעולם.ענישה זו הובילה לויכוח מסעיר בנושא, רבים השקיעו מאמצים רבים בניסיון להבין את שני הקטבים – האחד המצדד בעונש המוות, והשני המתנגד לו.
אחדים קישרו תמיכה זו לתכונות שונות באישיות או להתנסויות מוקדמות שחוו בתקופת הילדות, אחרים תמכו בגמול, הרתעה לשם הגנה על ערכה העליון של המדינה וכן מניעה ושלילת יכולת. מן הצד השני של המתרס, פעלו המתנגדים ללא סייג לעונש המוות, הרואים בענישה זו אכזרית, שרירותית שהינה הפרה של זכויות האדם הבסיסיות.
סקירת היסטוריית ארה"ב בנושא ערכו של עונש המוות, מאופיינת בגלים תקופתיים שונים – תקופות אקטיביות לשם ביטולו של עונש המוות לצד תקופות פאסיביות, בו הוא ננקט בלא שנעשה דבר. עם השנים, המשיך העולם וכן ארה"ב ומדינותיה, להתקדם לקראת הביטול הגמור של עונש המוות, מדינות רבות ביטלו את ענישה זו הלכה או למעשה, ואולם למרות המגמות המעודדות האלו, עדיין ממשיכות מספר מדינות בארה"ב ובעולם כולו, להשתמש בעונש המוות. ניתן לומר כי הציבור האמריקאי אינו מודע לפילוסופיות ספציפיות העומדות מאחורי העונש, אך זה לא נראה כחשוב בחברה שבה הפשע והצדק המשפטי עומדים במרכז תשומת הלב הציבורית. השיח הציבורי האמריקאי מייצג קוטביות דעות, מול ביטויים אשר תואמים ישירות תיאוריות של עונש, כגון : "מגיע לו" ו"שילם את חובו למדינה" ניצבים המתנגדים לעונש זה, שאינם מסתמכים על שיקולים תועלתניים, אלא מוכנים להקריב אף את חייהם שלהם על מנת למנוע את יישומו של עונש זה.
התנועה לביטול עונש המוות בארה"ב מתנגדת ופועלת לביטול עונש המוות, התנועה מבקשת להציל את חייהם של אלה העומדים בפני עונש שאין כמוהו אכזרי, לא אנושי ומשפיל.
האירגון אף פועל להאיר את עיניהם של הממשל והציבור הרחב כאחד באשר לאופיו השרירותי והחסר תקנה של עונש זה, שהינו על פיהם כלי לדיכוי פוליטי, המוטל על חלשים ועניים.
בעבודה זו סקרנו את היסטוריית נקיטתו של עונש המוות בארה"ב, החל משורשיו באירופה ועד היום, הצגנו טיעונים המצדדים בענישה זו לצד המתנגדים לה וכן התמקדנו בתנועה לביטול עונש המוות, ניסיונותיה לביטול וכן תרומותיה בנושא, עד לידי הבנה שנושא זה טרם הוכרע, ועדיין שנוי במחלוקת ברחבי ארה"ב.