התפתחות היחסים בין ה"שמאל ל"ימין" הפוליטי בישראל - בתקופת המנדט, לאחר הקמת המדינה והיום

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1958
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

התפתחות היחסים בין ה"שמאל" וה"ימין" הפוליטי בישראל- בתקופת המנדט, לאחר הקמת המדינה והיום תוכן עניינים
מבוא —
הפוליטיקה בתקופת המנדט —
הפוליטיקה מזמן הקמת המדינה ועד שנות האלפיים-…
הפוליטיקה בשנים האחרונות -..
ביבליוגרפיה
מבוא
הפוליטיקה הישראלית  עברה שינויים רבים במהלך השנים- מטרום הקמת המדינה ועד ימינו אנו. בעבודה זו, ננסה לעמוד בקצרה על התהליכים המרכזיים שעברו על המפה הפוליטית בישראל.
הפוליטיקה בתקופת המנדט הבריטי היישוב היהודי בארץ ישראל בימי המנדאט היה בעל מודעות פוליטית חזקה. אף שלא הייתה זו חברה עצמאית, היא פיתחה בתוך שנים לא רבות סממנים של מדינה מודרנית, שהלכו והתחזקו לקראת סוף שנות הארבעים. היו לה מוסדות שלטון עצמאיים למדי, מעין משרדי ממשלה, נערכו בה מערכות בחירות ונשמרו פחות או יותר כללי המשחק הדמוקרטי.
ייתר על כן, המפלגות והגופים הפוליטיים היהודיים מילאו בארץ ישראל המנדאטורית תפקידים שהם מעבר לתפקידיהם של גורמים כאלו בארצות אחרות. המפלגות וההסתדרויות השונות היו אחראיות בשנים ההן לענייני חינוך, סעד, תרבות, עבודה, בריאות (בקופת החולים שהוקמה על ידי ההסתדרות חולק "הפנקס האדום" המייצג חברות בהסתדרות – דבר המקנה גישה לרבדים נוספים בחיי המתיישב כגון: שיכון, מציאת עבודה ועוד). גופים פוליטיים הם שעמדו מאחורי רוב העיתונים, ואפילו ארגוני הספורט נשאו חותם פוליטי: שמאל ("הפועל"), מרכז ("מכבי"), וימין ("בית"ר"). החינוך היה מתועל אף הוא בהתאם להשקפה הפוליטית. בצד הזרם הכללי שהיה מזוהה עם המרכז, פעלו זרם העובדים והזרם הדתי הפוליטיקה מזמן הקמת המדינה ועד שנות האלפיים הנהגת היישוב הישן אופיינה בהנהגה "דפנסיבית" שמשמעותה התגוננות.
רוב המוסדות, מפלגות ותנועות של היישוב היהודי לא היו בארץ אלא בחו"ל. עד שנת
1 948 נבנו מוסדות אוטונומיים והם: 1. כנסת ישראל 2. בית הנבחרים 3. ועד לאומי 4.
השלטון המקומי, אך עקב חוסר הגדרות מדויקות נוצרה עמימות בתפקידים. ניהול החברה היישובית לא היה על ידי מערכת אכיפה אלא על ידי בסיס התנדבותי. הכוח אורגן על ידי יצירת תלות הפוליטיקה בשנים האחרונות בשנים האחרונות נראה כי ישנו שינוי גדול בתפיסת הצדדים במפה הפוליטית בישראל.  מפלגת הליכוד בראשות אריאל שרון, שנחשבה עד כה לצד הימני של המפה הפכה את עורה ועברה לצד השמאלי  בעקבות החלטות מדיניות שונות אשר בראשן עומדת ההחלטה החשובה והמכריעה מכולן- ההתנתקות. השנוי הגדול בהשמאלה של הליכוד מודגש עוד יותר כאשר מביטים בעברה של הפוליטיקה הישראלית. בעבר, מפלגת מפא"י שנחשבה למפלגה השמאלית, שימשה יותר כמפלגת מרכז- מפלגה שניסתה לאחד גם חילונים וגם דתיים בכפיפה אחת. זאת בניגוד למפלגות "המרכז" שקמו בסערה בשנים האחרונות ונפלו על פניהן באותה מהירות