איסור לקיחת ריבית באסלאם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4737
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תקציר העבודה פרקים מבוא
פרק I בנקאות באסלאם- רקע האיסור ללקיחת ריבית באסלאם פרק II בנקאות באסלאם – תורת המשפט בפועל א.
ציות לחוקי השריע'ה – כלים כלכליים ב. פתרונות לבעיית הריבית בבנקאות   האסלאמית פרק III יישומה של הכלכלה האסלאמית במצרים, בחריין, סודן ואיראן א. מצרים ב. בחריין ג. סודן ד. איראן סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מקורות האסלאם קובעים נורמות של "ציווי על הטוב" ו"איסור הרע". הם מעודדים את ההימנעות מבזבוז וראוותנות. הם דוחים כל סוג של פעילות הגורמת לנזק ומנגד מעודדים מתן צדקה, עבודה קשה, גביית תשלום הוגן ותשלום חובות בזמן. מטרת כל אלה להפוך התנהגות אנוכית למעלה ולא למגרעה. כך אנו רואים כי קיימים שלושה ציווים ישירים בקוראן ובמסורת המוסלמית המתייחסים לתחום הכלכלי: זכות הקניין הפרטי, גביית ריבית ומתן צדקה.
                  המקורות לאיסור לקיחת הריבית באסלאם נאמרים ומדוברים באופן המפורש ביותר בקוראן ובסונה במספר מקומות ובהקשרים שונים ומשמעות הדבר היא ששירותים כלכליים אסלאמיים חייבים לעמוד בדרישות חוקי האסלאם בכדי לקבל לגיטימציה לפעול בקרב המוסלמים. באסלאם החוק הדתי נתפס כהתגלות רצון האל והוא אמור לארגן את חיי הקהילה באופן אפקטיבי על פי עקרונות המנחים את חיי הפרט וחיי הכלל בחברה ולכן ההתייחסות למקורות באסלאם היא כזו שלא ניתנת לפשרות.
באסלאם קיימת עוינות ביחס ללקיחת ריבית מכורח הציווי לפעול לקיום צדק חברתי, ובכלל זה איסור לקיחת ריבית, והוא אחד מהציוויים שחובה על כל מוסלם מאמין לדבוק בהם. במסורת המוסלמית  קיימת עמדה ברורה בסוגיית הריבית. בקוראן ובחדית' מצויים דברים מפורשים האוסרים נטילת רבית  (רב'ה) ממוסלמים ומלא מוסלמים כאחד. נטילת ריבית כמוה כגזל כספו של הלווה, אך כוחה הראלי גבר על הצווים הערכיים דתיים. קשה לעלות על הדעת מערכת כלכלית מורכבת ומפותחת החסרה את מוסד הריבית.
אם כך הדבר כיצד הותאמה מדיניות הריבית במדינות האסלאם במאה ה-20 ביחס לחוקים האוסרים על לקיחת ריבית באסלאם ?
במהלך עבודה זו אסקור את הכלים הכלכליים שפותחו במהלך השנים ועד ימנו אנו, כלים הנמצאים בשימוש בכמה כלכלות אסלאמיות בעולם, צורות להסתת ריבית ופיתוח שיטות המבוססות על הדרכים הדתיים של המוסלם בכדי להתמודד עם הבעיה הזו. בנוסף לכך אנו נראה כיצד שיטות אלה מיושמות הלכה למעשה במדינות האסלאם במזרח התיכון תוך ציות לחוקי השריע'ה.
לבסוף אנו נראה כיצד עומדת כלכלה אסלאמית במבחן המציאות כשאסקור כיצד התמודדו חלק ממדינות המזרח התיכון עם איסור לקיחת הריבית באסלאם ואילו שיטות מהמוצגות מיושמות בפועל.