שימוש בשמים בקרב נשים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3248
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

במשחק קרוסלה בגן הציבורי משתעשעות מספר ילדות ומפצירות בחבריהן לסובב את המתקן מהר יותר. מספר מטרים מאחוריהם יושבות 2 בנות על הנדנדה ומשמיעות קריאות שמחה בכל פעם כשהן מגיעות לשיא הגובה.
מאז ומתמיד, האדם הוא יצור שאוהב לשלוט ולשנות את מצבי הרוח שלו, משחקים אלה, באים לענות על צורך אנושי בסיסי, לשנות את המצב התודעתי שלנו (בן-אמנון, 1980).
השימוש בסמים המשפיעים על המוח, עתיק יומין הוא כדברי ימי האנושות. צמחים נרקוטיים כמו קוקה וטבק היו בשימוש כבר בתרבויות עתיקות בין אם לשימושים רפואיים, טקסיים או בעתות מחסור ורעב בהן סיפקו למח האדם "מזון" בכדי לשרוד כך שכיום הכמיהה לאותם חומרים הינה חלק מהעיצוב הגנטי שלנו (Formichelli, 2002).
את נגע הסמים בעולם כיום אף אחד אינו מכחיש, קיימות אינספור תיאוריות, מעין אלה הנ"ל, לגבי הסיבות לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים כחלק מסך ספרות ענפה בנושא, אולם Harrison  ו-Belile (1987) מצאו כי  רק כשמונה אחוזים מתוך ספרות זו מנסה לדון ולהסביר את התופעה בקרב נשים.
במחקרים בהן כן אובחנו והופרדו המינים נמצאו הבדלים רבים באופני השימוש ובצריכת אלכוהול וסמים, לבד להבדלים משמעותיים אלו קיימים גם נושאים יחודיים ובלעדיים לנשים העושות שימוש בסמים כמו העברת נגיף האידס והשפעות על העובר בעת ההריון.
עבודה זו תתאר, תבחן ותתן תמונת מצב בנושא שימוש בסמים בקרב נשים. בפרק הראשון יוגדרו מהם אותם סמים פסיכואקטיביים  והשפעותיהם וכן  הוא ידון בנושא ההתמכרות תוך שימת דגש על אפיוני המין הנשי בתופעה זו.
בפרק השני יוצגו הבדלים שנמצאו לגבי אופן הצריכה וכן הבדלים בתוצאות והשפעות השימוש בסמים בין נשים לגברים. פרק זה גם ידון בתבניות השימוש המגבירות את הסיכון לנשיאת נגיף מחלת האידס ויציג את המונח השנוי במחלוקת "Crack Babies" המתאר ילדים שאמהותיהן צרכו סמים בעת ההריון.
כפי שתואר ונאמר, על כלי המחקר המנסים לסקור ולבחון את תופעת הסמים  יש לתת תשומת לבם להבדלים בין המינים שכן בדומה לשוני הרב הקיים בין נשים לגברים בשימוש לרעה בסמים יש לנשים גם צרכים טיפוליים שונים לצורך שיקום Weisner And Schmidt, 1992)) . פרק שלישי יתאר את קשייהן וצרכיהן השונים של נשים בהליך השיקום בהדגשת גורם ההריון.

1 .         מבוא                                                                                       3
2 .         פרק 1 – שימוש לרעה בסמים                                               4-5
3 .         פרק 2 –  שימוש בסמים ואלימות                                         6-8
                          אידס והריון
4 .         פרק 3 – שיקום נשים                                                                        9-10 5.         סיכום.                                                                                                11