מרכיבי הסיוע האמריקאי לישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4106
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

רקע: בחרתי את נושא הסיוע האמריקאי לישראל מאחר שנושא זה הוצג בקורס, ובעקבותיו התעוררה בי סקרנות עזה לדעת כיצד החל הסיוע, מדוע ממשלות ארה"ב במשך תקופה כה ארוכה תמכו בהקמתה, בקיומה ובהישרדותה של מדינת ישראל. נושא זה רלוונטי לקורס מכיוון שמשלב בחובו היבטים כלכליים ופוליטיים הקשורים להתפתחות האירועים בזירה הבינלאומית.
נושא המחקר: נקודת המוצא של העבודה היא שקיומה של מדינת ישראל היה תלוי באופן בלתי אמצעי בהחלטותיה של ארה"ב בנוגע לסיוע הביטחוני והכלכלי אשר סיפקו ממשלות ארה"ב לישראל בין השנים 1965-1979. ללא סיועה ותמיכתה של ארה"ב, ספק אם ישראל הייתה עומדת בפני האתגרים שהוצבו בפניה במהלך תקופה זו. בעבודתי אדון בנושא מתן הסיוע של ארה"ב לישראל והגורמים אשר השפיעו על מתן  הסיוע.
האם הסיוע הנרחב שניתן לישראל בתקופה המדוברת, ניתן מתוך מניעים אידיאולוגיים ערכיים של ממשלת ארה"ב לגורלה של מדינת ישראל,  או מתוך דאגה לאינטרסים של ממשלת ארה"ב?
מתן הסיוע של ארה"ב לישראל הושפע ממספר רב של גורמים, הן בזירה הפוליטית הפנימית והן  בזירה הבינלאומית. התפתחויות של אירועים בזירה הבינלאומית, אשר השפיעו על ארה"ב במובן ביטחוני כלכלי ומדיני, השפיעו באופן ישיר על גודלו והיקפו של הסיוע ושל תמיכתה של ארה"ב בישראל. לכן ניתן לקשור את היחסים המיוחדים של ארה"ב וישראל לתועלת שהפיקה ארה"ב מקיומה של ישראל כמדינה חזקה ביטחונית וכלכלית במזרח התיכון.
האינטרסים של ארה"ב בזירה הבינלאומית היוו אחד מהגורמים העיקריים למתן הסיוע  הכלכלי והצבאי  לישראל. התמקדות העבודה היא בשנים 1965-1979 מכיוון ששנים אלו הן השנים שבהם התפתחו  היחסים הבינ"ל והסיוע של ארה"ב לישראל. עד שנת 1967 לא התקבל סיוע משמעותי במובנים כלכליים וביטחוניים. למעשה, רק החל מאמצע שנות ה-60' חל שינוי בהחלטותיה של ארה"ב בנוגע למתן הסיוע הכלכלי והביטחוני לישראל; בשנה זו הבינה ארה"ב כי מתן סיוע נרחב לישראל ישרת גם את האינטרסים שלה.