ניהול ומנהיגות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4627
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא                                                                                                               עמוד
1 .   בעיה עיקרית בארגון                                                                                                2
      1.1   חוסר שביעות רצון ל העובדים                                                               2
      1.2   ירידה בתפוקה ובביצועים                                                                     3
      1.3   גידול בעלויות                                                                                       3
      1.4   החמרה ביחסי עבודה – עובדים/מנהלים                                                             3
      1.5   פגיעה ביחסי אמון – עובד ומעביד                                                           3
      1.6   שיבוש יחסי עבודה בין האיגודים השונים בארגון                                               3
      1.7   פגיעה במוניטין של החברה                                                                    3
2 .   סקירת גישות אלטרנטיביות לכוח אדם בארגון                                               4
      2.1   מודלים המתייחסים לדפוסי עבודה גמישים                                            4
3 .   השפעת הסביבה העסקית על הארגון                                                                          8
4 .   סגנון ניהול המתאים לחב' Mac Vicar & Turner   בע"מ                            11
5.   סיכום והמלצות                                                                                           14

1 .  בעיה עיקרית בארגון כללי מדעי הניהול עברו דרך ארוכה מאז נוסחו "עקרונות הניהול" על-ידי פאיול ב – 1908 . הידע שהתפתח בתחומים השונים ניתן לאיחוד על-ידי שימוש במסגרת של ראיית הפירמה כמערכת פתוחה,הפועלת בתוך מסגרת של מערכות רחבות יותר. תפקיד הצמרת הניהולית הוא לקשר בין המערכות החיצוניות והארגון עצמו.
צעד ראשון בתהליך זה הוא זיהוי המערכות השונות,הגדרת בעלי העניין, והערכה של משאבי הפירמה עצמה. על-ידי כך ניתן להגיע לשילוב בין המערכות הרחבות במערכת ועל הפירמה לתרגם את המגמות השונות בסביבה ואת היכולת הספציפית של הארגון לאסטרטגיה עקבית.  אחד ממרכיבי בעלי העניין הפנימיים החשובים בארגון הינם העובדים. כאשר ארגון קובע אסטרטגיה,חשובה הבנת מערכת היחסים המשתנה בין העובד למעביד. אחד ממרכיבי הניהול אפקטיבי הינו פיתוח קשרים עם העובדים להשגת המטרות הארגוניות. חברת Mac Vicar & Turner   בע"מ , הנה חברה הפעילה בתחום המשקאות הקלים ובסיסה בעיר Coventry . מוצרי החברה משווקים תחת מגוון שמות , אולם היא ידועה בעיקר בשם " K.M.T " .
החברה מעסיקה בשכר 30 נהגים המעבירים משלוחי סחורה במשאיות לחנויות, פאבים ולסיטונאים באזור המרכז כולו. הנהגים כולם חברים ב"אגוד התחבורה והעובדים הכלליים", כמו גם "העמיתים" המתלווים אליהם ומסייעים במשלוחים .
בחברה קיימת בעיה ניהולית חמורה המאופיינת במערכת יחסים עכורה בין ההנהלה לבין עובדי הפונקציה החשובה ביותר בארגון "צי התחבורה בחברה" העלולה לגרום לאי השגת מטרותיו וירידה בביצועיו של הארגון . קיימים מס' תתי בעיות המאופיינים בסימפטומים שונים הנובעים מעימות בתחום יחסי העבודה כתוצאה  מניהול לא יעיל ואפקטיבי של פונקציות מרכזיות בארגון – מנכ"ל,מנהל אגף כוח האדם,מנהל אגף "תכנון התעבורה" .
1.1   חוסר שביעות רצון של העובדים  מערכת תגמולים לקויה חוסר אבחנה בין העיסוקים השונים  – משכורות נמוכות יחסית למפעילי רכב כבד מסחרי מוסמכים , יכולת להרוויח הרבה יותר במקומות עבודה אחרים . לעומת משכורות נאות  לעובדים "עמיתים" – עובדים צעירים שסוג פעילותם אינה מצריכה מיומנות או הכשרה מיוחדת .             תמריצים –  שכר השעות הנוספות המשולם הינו רק פי אחד ורבע הערכה – פער שכר נמוך בינן הנהגים העובדים במשרה מלאה לבין "העמיתים"  מגלה הערכה פחותה יותר לכישוריהם ויכולותיהם .
מתח,לחץ ותסכול – זריקת לבנה על אחת משמשות המשאיות הנשכרות ושבירתה,תוך כדי פציעת סטודנט ששימש בתפקיד "עמית" . במהלך שביתה של הנהגים . אירוע זריקת הלבנה הגביר את רמת התסכול של חברי אותו נהג ( עובדי החברה )  שגילו שהם עובדים הרבה יותר קשה עם הנהגים הזמניים ואינם נהנים יותר מההטבות אליהם התרגלו.