חשיבה יצירתית כמנבאת פתרון בעיות יצירתי במסגרת המשפחה בקרב אימהות עובדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8414

תקציר העבודה

תוכן העניינים תקציר                                                                                      עמ'  3
מבוא תיאורטי   ·        מטרת המחקר                                                         עמ'
4 ·        יצירתיות                                                                 עמ'
4 ·        חשיבה יצירתית                                                       עמ'
4 -6
·        פתרון בעיות יצירתי                                                 עמ' 7-8
·        משפחה                                                                   עמ'
8 ·        נשים עובדות                                                           עמ'
8 ·        הקשר בין יצירתיות  ובין  פתרון בעיות יצירתי          במסגרת המשפחה בקרב נשים עובדות                    עמ' 9-10 ·        שאלות המחקר                                                        עמ'
1 0 מערך המחקר ·        משתתפי המחקר                                                      עמ'
1 1
·        כלי המחקר                                                             עמ'
1 1-12
·        הליך                                                                       עמ'
1 2-13
ממצאים                                                                                    עמ'
1 4-19
דיון ומסקנות                                                                             עמ'
2 0-22
ביביליוגרפיה                                                                             עמ'
2 3-24
נספחים ·        נספח מס' 1- תיק בוחן                                              עמ'
2 5-47
·        פלטי ניתוח הממצאים                                              עמ' תקציר במחקר זה נבחנה החשיבה היצירתית  כמנבאת פתרון בעיות יצירתי במסגרת המשפחה בקרב אימהות עובדות.
נראה כי נשים עובדות  נתקלות בקשיים רבים ובבעיות רבות ובהתנגשויות בין מחוייבות למשפחה ובין מחויבות לעבודה.
משתתפות המחקר הן  50 נשים נשואות או שגרות עם בן זוג, בטווח הגילאים: 24.08-49.17  , אימהות, העובדות בעבודות שונות בהיקף משרה מלאה. כלי המחקר בהם השתמשנו לצורכי מחקר זה הם:
1 .                מבחן חשיבה יצירתית-  (Milgram & Milgram,
1 976)  Tel-Aviv Creativity Test-  TACT המשמש מדד לחשיבה יצירתית.
הוא כולל 4 פריטים. 2 פריטים מילוליים (משחק "שימושים שונים"), ו-2
פריטים צורניים (משחק "משמעות של צורות").  כאשר הציון שניתן היה על כל קטגוריה בנפרד, על סך כל הרעיונות לגירויים המילוליים , סך כל הרעיונות  לגירויים הצורניים וציון כללי – סה"כ הרעיונות הנפרדים שניתנו לכל אחד מארבעת הגירויים.

2 .        שאלון חשיבה יצירתית במסגרת המשפחה בקרב אימהות עובדות –  (ואזנה, פדידה,
2 005)  Real Life Problem Solving: Family – RLPS   השאלון מודד חשיבה יצירתית בפתרון בעיות  במסגרת המשפחה בקרב אימהות עובדות והוא כולל 5 אירועים מחיי היום יום שעימם עשויה להתמודד האם העובדת כאשר המשתתפות התבקשו לתת מספר רעיונות/פתרונות  רב ככל הניתן לכל אירוע שהוצג.  כאשר הציון שניתן היה על כל אירוע בנפרד וציון כללי – סה"כ הרעיונות הנפרדים שניתנו לחמשת האירועים.
בניתוח הממצאים השתמשנו במבחני קורלציה לבדיקת הקשר בין המשתנה התלוי ה- TACT ובין המשתנה הבלתי תלוי ה- RLPS   , במבחן שונות  דו כיווני  כדי לבחון את ההבדלים בין תחומי התעסוקה  במבחני ה- TACT  וה- RLPS ובמבחן רגרסיה לינארית כדי לבדוק  את השונות המוסברת ואת הניבוי.
הממצאים העיקריים שנמצאו במחקר זה :  חשיבה יצירתית כללית מנבאת פתרון בעיות יצירתי בקרב אימהות עובדות  במסגרת המשפחה.
נשים העובדות במקצועות החינוך נמצאו כבעלות חשיבה יצירתית יותר וכבעלות פתרונות חשיבה יצירתיים יותר בהתמודדות עם בעיות במסגרת המשפחה.
המחקר  מוכיח כי יש חשיבות רבה לטיפוח היצירתיות בקרב נשים עובדות שכן זה מוביל  לפתרונות יצירתיים יותר בהתמודדות עם בעיות .