שילובו של הילד הדיסלקטי בכיתה רגילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 18590
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -…        עמ' 3

1 . דיסלקסיה –.        עמ' 4
1 .1 דיסלקסיה  – הגדרות            עמ' 4
1 .2 דיסלקסיה – סימפטומים —         עמ' 8
1 .3 דיסלקסיה – אטיולוגיה (גורמי הדיסלקסיה) –…          עמ' 12
1 .4 דיסלקסיה – איבחון וטיפול -..          עמ' 24

2 . כיתת שילוב -…        עמ' 32
2 .1 שילוב, מהו? (הגדרה, מטרות)          עמ' 32
2 .2 רקע היסטורי לשילוב            עמ' 34
2 .3 עמדות כלפי שילוב ..           עמ' 37

3 . שינויים וחידושים במערכת החינוך -שילוב בפועל של ילדים         דיסלקטים בכיתה רגילה …       עמ' 43
3 .1 השינוי ותהליך השילוב –.           עמ' 43

4 . מחקר …         עמ' 51
4 .1 מטרת המחקר -..          עמ' 51
4 .2 שאלת המחקר -..          עמ' 51
4 .3 אוכלוסיית המחקר ..           עמ' 51
4 .4 כלי מחקר –…            עמ' 52
4 .5
ממצאים             עמ' 53
5. סיכום ודיון –.        עמ' 57
6 . רשימה ביבליוגרפית —      עמ' 61
7. נספחים         עמ' 62
מבוא
בעבודה זו אנסה לבחון את השינוי והחידוש שחל במערכת החינוך עם חיקוק החוק לשילוב ילדים דיסלקטים בחינוך הרגיל בכיתה רגילה.
מתוך היכרותי את התחום והיותי מורה טיפולית, הלוקחת חלק לא מבוטל בשילוב התלמיד, מצאתי עניין רב בלבחון את הנושא ולהביט יותר לעומק אל תהליך השילוב  ו"האפקטים" שיוצר השילוב. כיצד השינוי משפיע על מערכת החינוך – על התלמידים האחרים בכיתה, על המורה המשלב, על התלמיד הדיסלקטי, ועל המשאבים המערכתיים הנדרשים ובאיזה מידה קיים, אם בכלל, שילוב בצד החברתי.
בפרקים הראשונים אנסה להכיר טוב יותר מהי דיסלקסיה ברמה התאורטית, להבין את השילוב כמושג וכתהליך ולבסוף אנסה להבין מה בין "שילוב" ל"שינוי".
אנסה לבחון כיצד השילוב משפיע באופן ישיר או עקיף על הלוקחים בו חלק. מאמינה אני, כי בתהליך שכזה מעורבים גורמים רבים ושונים המשפיעים על התהליך וכן מושפעים ממנו בעקיפין או במישרין, בטווח הרחוק או הקרוב- הוריו של התלמיד (שמושפעים מכישלון או הצלחה של ילדיהם), המערכת החינוכית, שצריכה לספק משאבים ותקציבים והחברה הכללית. כאשר, כל תלמיד בכיתה שכזאת, גדל אחר כך להיות אדם עצמאי ובוגר בעל דעות, עמדות וערכים, חלק מחברה המשקפת את העולם שבו אנו חיים. אך העבודה תסקור את הגורמים המהותיים-התלמיד המשולב, המורה והתלמידים האחרים בכיתה.
מאמינה אני, שבכל מטלה, משימה או הגשמת מטרה, לאישיותם של הנפשות הפועלות יש חשיבות רבה להצלחה. גם בתהליך השילוב, סבורה אני, שאגלה כי אישיותם של הנפשות הפועלות משפיעה רבות על האופן שבו מתבצע השילוב ועל מידת הצלחתו. וכאן מוצאת אני לנכון לצטט ממכתבו של ילד -…