13027 אסטרטגיה של התפעול

תקציר העבודה

13027 אסטרטגיה של התפעול ממ”ן 14 ציון 98.
10687 ניהול התפעול 1.
חומר הלימוד למטלה: יחידת לימוד 5 (פרק 5 בספר הקורס).
נושאים: ניהול ובקרת מלאי, קצב ביקוש לא קבוע, מודל חד-פעמי, מודל מוכר העיתונים, מודל Q,R, מדיניות מלאי אופטימלית, רמת מלאי, רמת שירות סוג ראשון, רמת שירות סוג שני.

שאלה 1:
בבית מרקחת קונים שפופרות של משחה נגד כוויות שמש בתחילת עונת הקיץ עבור כל הקיץ. עלות כל שפופרת היא 35 ₪. בית המרקחת מוכר כל שפופרת ב- 78 ₪. שפופרת שלא נמכרה בסוף הקיץ נמכרת למעבדות מחקר במחיר של 26 ₪ לשפופרת…
א. שרטטו דיאגרמה שתתאר את תדירות הביקוש.
ב. תוחלת וסטיית תקן של הביקושים לשפופרות.
ג. בהנחה שהביקוש מתפלג התפלגות נורמלית עם הפרמטרים שחישבתם בסעיף ב’. מצאו את כמות השפופרות האופטימלית לקניה בתחילת הקיץ.
ד. בהנחה שהביקוש מתפלג התפלגות אחידה בין 5500 ל- 7,500 מצאו את כמות השפופרות האופטימלית לקניה בתחילת הקיץ.
ה. איזו משתי ההתפלגות (נורמלית או אחידה) מתאימה יותר לתיאור הנתונים לדעתכם?

שאלה 2:
לכבוד חג החנוכה, החליט נער למכור סופגניות לנהגים בצמתים. עקב איבוד טריות הסופגניה במהלך היום, סופגניות שנשארות לו בסוף היום נזרקות. הנער קונה שני סוגי סופגניות – סופגניות גדולות, שעולות 1.5 ₪ לסופגניה וסופגניות קטנות שעולות 0.8 ₪ לסופגניה. הוא מוכר את הסופגניות הגדולות במחיר של 7 ₪ ליחידה ואת הסופגניות הקטנות במחיר של 5 ₪ ליחידה. מניסיון קודם, ידוע שהביקוש היומי לסופגניות גדולות מתפלג התפלגות נורמלית עם ממוצע 90 וסטיית תקן 7. הביקוש היומי לסופגניות קטנות מתפלג התפלגות אחידה בטווח (150,225).
א. עבור כל סוג סופגניה, חשבו את הכמות האופטימלית שעל הנער לקנות כל יום.
ב. אם הנער רוצה לספק 98% מהביקושים לשני סוגי הסופגניות, כמה סופגניות עליו לקנות מכל סוג?
ג. ברגע האחרון מצא הנער פתרון לסופגניות הגדולות העודפות, שנשארות לו בסוף היום – הוא מוכר אותם במחיר 1.4 ₪ ליחידה ללול תרנגולות. חשבו כעת את הכמות האופטימלית של הסופגניות הגדולות שעל הנער לקנות כל יום.
ד. בהמשך לסעיף ג,’ מהו אחוז הלקוחות שלא יישאר מלאי עבורם?

שאלה 3:
רשת למכירת אביזרי משרד מנהלת את מלאי הפריטים השונים לפי מודל (Q,R). מנהל הרשת מבקש את עזרתכם בחישוב מדיניות המלאי של קלסרים. ידוע שהרשת מוכרת בחודש כ- 1,950 קלסרים בממוצע וסטיית התקן עומדת על 300. כמו כן ידוע שכל קלסר עולה 8 ₪ וזמן האספקה הוא כשבועיים. בנוסף לכך, שער הריבית הוא 20%, עלות החוסר 3 ₪ לקלסר לשנה ועלות הוצאת הזמנה היא 50₪.
א. מדיניות מלאי אופטימלית (Q,R), ערכים מתאימים של נקודת ההזמנה R ושל גודל ההזמנה האופטימלי Q.
במצב האופטימלי :
ב. רמת מלאי המינימום (הביטחון).
ג. מהי רמת המלאי הממוצעת.
ד. אחוז המחזורים בהם יש חוסר.
ה. אחוז הקלסרים שלא מסופקים מייד.

שאלה 4:
במחסן מחזיקים בקבוקי נוזל לניקוי עדשות. עלות בקבוק אחד 2$ ועלות הוצאת הזמנה לספק היא.80$ .הביקוש החודשי לבקבוקים אלו מתפלג נורמלית עם תוחלת של 600 וסטיית תקן של 100 בחודש. זמן האספקה הוא חודשיים. שער הריבית הוא 22% לשנה.
מצאו את מדיניות המלאי האופטימלית Q,R עבור הדרישות הבאות:
א. לא יהיה חוסר ב- 95% מהמחזורים. (רמת שירות מסוג ראשון).
ב. 95% מהביקוש יסופק באופן מיידי. (רמת שירות מסוג שני).
ג. בהמשך לסעיף ב’, מהי עלות החוסר התלויה במקרה זה?