דכאון לאחר לידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3492
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא                                                                     עמ'
3 פרק 1 – הגדרת דיכאון לאחר לידה                        עמ'
4 -5
פרק 2 – גישה תיאורטית                                        עמ'
6 -7
פרק 3 – גישה טיפולית                                           עמ'
8 -9
סיכום                                                                   עמ'
1 0 רשימת מקורות                                                      עמ'
1 1
רשימת נספחים נספח א' – שיר המציג את תחושת יולדת בדיכאון לאחר לידה נספח ב' – סיפור אישי מבוא
למרבית הנשים, לידת תינוק זו חוויית שיא, חודשי ההיריון מלווים בצפייה והתרגשות להרחבת המשפחה. ישנו פרק זמן קסום אחרי הלידה המלווה בתחושת אופוריה, תחושת הקלה ושמחה, המסתורין והפלא הם חלק מכל לידה ונרקמות תקוות לגבי המציאות שאחרי הלידה. אולם בניגוד לדעה הרווחת, לידה אינה רק שלב משמח בחיי המשפחה, לידה ראשונה בפרט, גוררת אחריה לחצים רבים. ובימים הבאים לאחר ההגעה הביתה, מצב הרוח של היולדת מתחיל להשתנות ומאופיין באי יציבות בנוסף לתשישות העצומה ולכאבים מאזורים שונים בגוף הקשורים ללידה. פתאום היולדת מוצאת עצמה מתמודדת לבד בכל מה שקשור לתינוק והיא עלולה לחוש פאניקה, חרדה ותסכול. בשנים האחרונות גוברת המודעות למצוקות הנפשיות של נשים בעיתוי צמוד ללידת התינוק. על אישה אחרי לידה להתמודד עם תפקיד חדש, אחריות חדשה ושינויים במבנה המשפחה. אירועים אלו עלולים לגרום לשינויים בדרגת העצמאות והשליטה שיש לאישה בחייה, ולכן, הריון ולידה נחשבים כתהליכים פיזיולוגיים ומצבים העלולים להיות אירועי דחק המלווים בהתפרצויות רגשיות והפרעות נפשיות.
המחקרים שעסקו בחקר ההפרעות הנפשיות לאחר לידה נוטים לסווג את ההפרעות לשלוש קטגוריות עיקריות עפ"י חומרת התופעה:
 (1) דכדוך לאחר לידה ( Postpartum Blues  או Maternity Blues).  (2) דיכאון לאחר לידה (Postpartum depression).
 (3)פסיכוזה לאחר לידה Postpartum psychosis) )  החמורה מכל .(גלברט,
1 997).
            עבודה זו דנה בעיקרה בתופעת הדיכאון לאחר לידה. הפרק הראשון ידון בהגדרת ההפרעה ע"י ה – DSM IV וע"י מקורות נוספים ובדינאמיקה שלה, הפרק השני ידון בגישה תיאורטית המסבירה את תופעת הדיכאון לאחר לידה, הפרק השלישי ידון בשיטת טיפול  לתופעה ולבסוף, בסיכום אוסיף  את נקודת המבט האישית שלי מניסיוני עם הריון ראשון. צרפתי גם נספחים שונים כגון: שאלונים ליולדת וסיפור אישי.
פרק1 – הגדרת דכאון לאחר לידה דיכאון לאחר לידה ( (Postpartum Depression, Postanal Depression הוא מושג קליני המתייחס לאפיזודה של דיכאון חמור (Major Depression)המקושרת באופן זמני ללידה.
 דיכאון חמור לאחר הלידה (Postpartum Major Depression) זו הפרעה שאינה מוכרת ע"י המדריך לאבחון ולסטטיסטיקה של ההפרעות הנפשיות (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders IV) כהפרעה שאבחונה ייחודי, אך ה- DSM IV כן מאפשר את התוספת המייחדת של התקף לאחר הלידה  (Postpartum Onset), כך, הקריטריונים של ה – DSM IV לאבחון הדיכאון החמור תקפים  גם לדיאגנוזה של הדיכאון שלאחר לידה.
לפי ה – DSM IV, המאפיין המרכזי של אפיזודה של דיכאון חמור זו תקופה של לפחות שבועיים בה מופיע מצב רוח דיכאוני, תחושת עצב, חוסר תקווה  או ירידה בעניין או הנאה כמעט בכל תחומי החיים. בנוסף, הפרט חייב להיות מאופיין בלפחות ארבעה סימפטומים נוספים מרשימה הכוללת: שינוי משמעותי בתיאבון או במשקל (עלייה במשקל או ירידה שלא במסגרת דיאטה), הפרעות בשינה כמעט יום יומיות (נדודי שינה – אינסומניה או שינה יתרה – היפר אינסומניה) ובפעילות פסיכו מוטורית (אי שקט – חוסר יכולת לשבת בשקט, משיכה או שפשוף של העור, הבגדים וכד', פיגור (שכלי) – האטה בדיבור, בחשיבה ובתנועות הגוף וכד'),רגשי תסכול וחוסר מוצא,  ירידה באנרגיה, עייפות, תשישות, תחושות חזקות של חוסר ערך או של אשמה, קושי בחשיבה, ריכוז או קבלת החלטות, מחשבות טורדניות על מוות או התאבדות המתבטאות  בתכנון תוכניות או ניסיונות בפועל. כדי שסימפטומים אלו ייחשבו כמאפיינים אפיזודה של דיכאון חמור עליהם להיות חדשים אצל המטופל או כאלו שהחמירו משמעותית. על הסימפטומים להמשך לאורך רוב היום כמעט כל יום למשך שבועיים רצופים לפחות. על האפיזודה להיות מלווה בירידה בתפקוד החברתי, מקצועי ובתחומים חשובים נוספים בחיי הפרט. אחדים אף יציינו שהתקופה מאופיינת בעצבנות יתרה שתתבטא בכעס מתמשך, נטייה להאשים אחרים בכל דבר,  תחושה מוגזמת של תסכול מנושאים מינורים וכד'. במקרים קיצוניים הפרט לא יבצע פעולות בסיסיות בעצמו כמו אכילה, שמירה על הגיינה ואף התלבשות (DSM IV, 1994).
בהקשר להתקף דיכאון לאחר לידה לאחר לידה  (Postpartum Onset) יכולות להופיע מחשבות על התאבדות או מחשבות אובססיביות על פגיעה בוולד. נשים הסובלות מהתקף דיכאון חמור לאחר לידה יאופיינו במידת חרדה גבוהה, התקפות פאניקה,  בכי ספונטאני וחוסר עניין בתינוק. מרבית הנשים יחושו אשמה חמורה בשל רגשות הדיכאון בזמן שהן יודעות שהן אמורות להיות מאושרות(1994,DSM IV).
דכדוך לאחר לידה ( (Maternity bluesהוא דיכאון לא פסיכוטי (נוירוטי) (פרי, ניצן, קפלן, בן רפאל, 1999). זו הפרעה נפוצה וחולפת של מצבי רוח המתחילים בימים הראשונים לאחר הלידה ויכולים להמשך מספר ימים, זהו דכאון קל וחולף ותופעה זו נחשבת לתופעה נורמטיבית (גלברט, 1997). סובלות מתופעה זו כ – 50%-80% מהנשים (Dimitrovsky ,Perez-Hirshberg & Itskowitz, 1987).
מקרים של דיכאון ארוך יותר הנקרא דיכאון לאחר לידה (Postpartum depression )הם נדירים יותר. הם מוגדרים כתופעה האורכת בין שבועיים ועד לשנה לאחר הלידה. (גלברט, 1997) חוות את התופעה בממוצע כ – 10%-20% מהנשים והשלכותיה חמורות יותר מתופעת הדכדוך. (Glasser, Barell, Boyko, Ziv, Lusky, Shoham &Hart, 2000). לדעת החוקרים, תופעה של דכדוך לאחר לידה יכול להוות מנבא חשוב לגבי סיכון של נשים לפתח דיכאון בשלב מאוחר יותר (גלברט, 1997).
פזיכוזה שלאחר לידה Postpartum psyshosis) ) היא אף נדירה יותר, ולוקות בה רק 1-2 נשים מתוך 1000 לאחר לידה ואלו מקרים שבדר"כ מצריכים אשפוז. (Glasser, Barell, Shoham, Ziv, Boyko, Lusky &Hart, 1998).