התפתחות שידורי הספורט בטלוויזיה, והשפעתם - עד להתערבותם בהכרעת תחרויות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10907
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

מבוא
טלוויזיה וספורט. שני תחומים השייכים לעולם התרבות המודרני. אך מהו הקשר ביניהם? מדוע החיבור בין שני תחומים אלו הוא כה חשוב, משמעותי ומשפיע על המוני אנשים? בהקדמה לספרו "Fields In Vision", כותב גארי ווהנל (Gary Whannel):
"הדבר החשוב כל כך בספורט טלוויזיוני הוא שיש הרבה ממנו! יותר מ-2000 שעות בשנה, וזאת ללא ערוצי לוויין או כבלים. ולמרות שלא כל ענפי הספורט הם פופולאריים, עדיין נצפים שידורי הספורט על ידי מספר צופים משמעותי ביותר, ובאירועים מיוחדים (כגון גמר הגביע האנגלי או המשחקים האולימפיים) מגיע מספר הצופים לכדי מחצית מאוכלוסיית העולם. הספורט הטלוויזיוני הינו, בכל קנה מידה, מרכיב עיקרי בתרבות ההמונים, לכן, אם נבין תחום זה טוב יותר, נבין גם את התרבות בה אנו חיים טוב יותר".
קל להבין את המשיכה ההדדית שקיימת בין ספורט וטלוויזיה: הטלוויזיה מספקת לספורט קהלים גדולים, הכרה נרחבת, גלובליזציה. כך, ענפי ספורט רבים יותר נחשפים לציבור רחב והמודעות אליהם גדלה.
קבוצות שונות קונות להן אוהדים ברחבי העולם, ובזכות כך הופכים ספורטאים לגיבורים בינלאומיים. הספורט לעומת זאת, מספק לטלוויזיה את כל מה שזו מחפשת כדי ליצור שידור טוב: עניין גדול שיש לציבור בספורט, שטחי מגרש קטנים יחסית המאפשרים למצלמות לראות הכול, זמני תחרויות קבועים מראש כך שמצלמות הטלוויזיה מגיעות בדיוק לאירוע וזמן השידור מפונה מראש, דרמה גדולה, גיבורים גדולים ואוניברסאליים, מפגשים מסקרנים, רגעי שיא של הצלחות גדולות ורגעים אנושיים מרגשים בעת אכזבות קשות. כל אלה מספקים לטלוויזיה אמצעי מעולה למשיכת קהל צופים מקסימאלי באותה נקודת זמן.
בבחירתה ענפי ספורט מסוימים, ובהצגתם בצורה מסוימת מאד, משפיעה הטלוויזיה בהכרח על האופן שבו אנו רואים ומבינים ספורט. יתרה מכך, הכיסוי הטלוויזיוני אינו נוגע אך ורק בספורט; הוא מצהיר בצורה רציפה, באופן גלוי או סמוי, הצהרות לגבי רגש הלאומנות שלנו, המעמד שלנו, המקום אותו תופסים גברים ונשים בחברה שלנו, יחסינו לעמים אחרים וכו'. ניתן לחשוב, למשל, על הכמות הגדולה של סטריאוטיפים שנבנתה ברובה סביב דמויות ספורטיביות: הלטינים חמי המזג, הגרמנים היעילים אך משעממים, המזרח אירופאים חסרי הפנים שיוצרו על ידי פס ייצור במפעל וכו'.
התפתחותה המהירה של הטלוויזיה גררה עמה את הספורט לכיוון של שבירת שיאי פופולאריות וצפייה, אך גם לכיוון של מסחריות אין קץ. הצופה המודרני אינו מקבל רק רגעי התעלות ספורטיביים, כי אם מוצר מלוטש שתפקידו למכור לא רק את האירוע והגיבורים הספורטיביים, אלא גם את החברות המממנות ומוצריהן.
בכל הנושאים הנ"ל תעסוק ותרחיב עבודתי. תיבחן התפתחותה ההיסטורית של הטלוויזיה והספורט בטלוויזיה, התגלגלותה של תעשיית הספורט בטלוויזיה כתעשיית בידור והפיכתה לעסק המגלגל מיליונים, והיווצרותם של כוכבי תרבות חדשים – הספורטאים, בזכות הטלוויזיה. תוך השענות על נושאים אלה נבחן את שאלת המחקר: מהו מקומה של הטלוויזיה כמשפיעה על תוצאות תחרויות ספורט, כפי שכבר קורה ברחבי העולם, והאם יש להשתמש בטלוויזיה כשופט הספורט המודרני, היכול לקבל את ההחלטות הטובות ביותר בזמן אמת?
לאחר בחינת שאלות אלו אנסה לשרטט את ההשפעה העתידית של הטלוויזיה על עולם הספורט, ולחזות את פניהם של שידורי הספורט העתידיים.
תוכן העניינים
מבוא

עמ'  3
פרק א': סקירה היסטורית … עמ'  5
פרק ב': ספורט בטלוויזיה – תעשייה המגלגלת מיליונים -… עמ'  9
פרק ג': הספורט בטלוויזיה כעסק -. עמ'  12
פרק ד': הספורטאי כגיבור תרבות – עמ'  17
פרק ה': הטלוויזיה קובעת תוצאות משחקים -.. עמ' 
2 2
פרק ו': מבט לעתיד — עמ'  28
סיכום ודעה אישית — עמ'  30 ביבליוגרפיה -עמ' 32
נספח: ציוני דרך בהתפתחות הטלוויזיה עמ' 34